افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

محور روسیه، چین و پاکستان در افغانستان و تاثیر آن بر هند

مجله تحلیلی – خبری کوئینت هند در مقاله ای نوشت اتفاقات اخیر در صحنه منطقه و بین الملل حکایت از آن دارد که نوعی پیچیدگی بزرگ و بی پایان در خصوص مسئله افغانستان به وجود آمده است.

ماه گذشته روسیه میزبان نمایندگان چین و پاکستان بود تا طرفین در خصوص تحولات افغانستان بحث و گفتگو نمایند. در این نشست طرفین توافق نمودند تا با اتخاذ رویکردی منعطف، برخی از چهره های طالبان را از لیست تحریمی سازمان ملل خارج نمایند تا این امر به مقدمه ای برای مذاکرات صلح میان کابل و نیروهای طالبان باشد. مسکو، پکن و اسلام آباد همچنین نگرانی خود را از افزایش فعالیت گروه های تروریستی نظیر داعش در افغانستان اعلام نمودند و بر ضرورت نقش طالبان به عنوان مانعی بر سر راه تکفیری های داعش تاکید کردند. این مجله در ادامه می نویسد به نظر افغانستان، به جبهه ای دیگر برای روسیه مبدل گردیده تا از این طریق بتواند به منافع ژئوپلتیک غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا ضرباتی وارد آورد. اعتماد به نفس ناشی از موفقیت در سوریه سبب گردیده تا مسکو خود را طلایه دار مبارزات جهانی علیه غرب بداند. با این وجود این تحلیل آمریکایی ها که روسیه تلاش دارد با تقویت طالبان، نیروهای ائتلاف را تضعیف نماید، چندان دور از ذهن نیست. در این راستا دولت افغانستان نیز قویا به اقدامات روسیه برای دادن اعتبار به طالبان اعتراض نموده است.
این مجله در ادامه می نویسد نیروهای افغانی به کمک غرب در حال مبارزه با نیروهای طالبان هستند و اوضاع امنیتی افغانستان سبب شد تا دولت باراک اوباما با وجود پایان دوران ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان، همچنان حضور نیروهای کشورش را تمدید نماید. در حال حاضر 10 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند. اوضاع امنیتی در افغانستان چندان مناسب نیست. اواسط هفته گذشته بر اثر انفجار بمبی در نزدیکی پارلمان افغانستان در کابل، 50 نفر کشته و 80 نفر نیز زخمی و مجروح شدند و گفته می شود نیروهای طالبان مسئول این حمله تروریستی بوده اند. قبول پیشنهادات آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان با نیروهای طالبان، بعید به نظر می رسد و به احتمال زیاد در فصل بهار موج جدیدی از حملات علیه طالبان آغاز خواهد شد. از طرفی مناقشات میان اشرف غنی و دکتر عبدالله عبدالله، افغانستان را بیش از پیش با بحران سیاسی مواجه نموده است. علی رغم تمامی مشکلات پیش روی افغانستان، روسیه طرح های بسیاری را در سر می پروراند. مسکو ضمن روابط نه چندان مسالمت آمیز با غرب، ارتباط خوبی با طالبان برقرار نموده است. روس ها استدلال می کنند که افغانستان به بهشت امن تکفیری های داعش مبدل خواهد شد که این امر می تواند تهدیدی سرزمینی برای روسیه تلقی گردید. از طرفی چینی ها نیز نگران رشد تهدیدی به نام داعش در استان سین کیانگ و در میان اویغورها می باشند. در نتیجه مسکو و پکن اسلام آباد را به عنوان ثالثی در نظر گرفته اند که می تواند نیروهای طالبان را علیه تکفیری های داعش بسیج نماید. در همین راستا روسیه و پاکستان در سپتامبر 2016 نخستین رزمایش مشترک نظامی خود را برگزار کردند و اولین دور نشست های دوجانبه آن ها در خصوص مسائل منطقه در ماه دسامبر سال گذشته میلادی برگزار شد. از سویی بعد از رفع تحریم های تسلیحاتی علیه پاکستان در سال 2014، اسلام آباد چهار فروند هلیکوپتر Mi-35M را در سال 2017 از مسکو دریافت می نماید. همچنین این احتمال وجود دارد که پروژه بزرگ کریدور اقتصادی چین و پاکستان از سوی اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد حمایت قرار گیرد، اقدامی که در صورت وقوع منافع غرب را بیش از پیش متزلزل می کند. این مجله هندی معتقد است روسیه در بزرگنمایی تهدید داعش دارای منفعت می باشد و می نویسد سیاست های نه چندان روشن دونالد ترامپ در قبال افغانستان سبب گردیده تا مسکو فرصت را غنیمت شمرده و دخالت خود را در منطقه افزایش دهد و در جهت بی ثباتی افغانستان گام بردارد.
این مجله در انتها با اشاره به تاثیر محور مسکو، پکن و اسلام آباد بر حضور هند در افغانستان یادآور می شود تمامی تحولات مذکور سبب خواهد شد تا هند در افغانستان منزوی گردد و دولت افغانستان که تمایلات بسیاری برای ارتباطات با هند دارد، ضعیف تر از آن است که بتواند در مقابل این روند ایستادگی نماید و با توجه به سیاست های اتخاذی ترامپ در قبال افغانستان، راهبردهای هند نیز بار دیگر به حاشیه رانده خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.