افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

نگاه وزیر دفاع جدید آمریکا به روابط نظامی با پاکستان

به گزارش رسانه های پاکستان ژنرال جیمز ماتیس وزیر دفاع جدید دولت آمریکا در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای ایالت متحده تاکید کرد: آمریکا همچنان به تشویق پاکستان جهت همکاری در مسائل مهم واشنگتن در منطقه خواهد پرداخت و ما از اسلام آباد توقع داریم که به منظور ریشه کن کردن تروریسم فعالیت های بیشتری انجام دهد.

وزیر دفاع جدید دولت آمریکا در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا در پاسخ به سوالی گفت:  کابینه دولت با همکاری وزارت امور خارجه و کنگره تلاش خواهد کرد که برای جلب همکاری پاکستان در مسائل امنیت ملی آمریکا و تامین امنیت منطقه به ارائه مشوق هایی برای این کشور اقدام کند. با این حال ما با دقت به موضوع اخراج تروریست های خارجی از این کشور و مبارزه این کشور با همه گروه های تروریستی توجه خواهیم کرد.
ژنرال جیمز ماتیس ضمن تمجید و تشکر از تلاش های پاکستان برای انجام عملیات های متعدد علیه گروه های تروریستی خواهان آن شد که پاکستان علیه گروه های تروریستی که کشورهای همسایه را هدف قرار می دهند نیز اقدامات موثرتری انجام دهد. این ژنرال آمریکایی نیز مانند تیم دولت اوباما معقتد است که چند گروه از طالبان افغان با استفاده از مناطق قبایلی پاکستان وضعیت امنیتی افغانستان را به چالش می کشانند. در این رابطه ژنرال ماتیس به صراحت اعلام کرد: گروه های تروریستی وجود دارند که در داخل خاک پاکستان پناهگاه دارند و آزادی رفت و آمد و تحرکات آنها باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای نیروهای امنیتی افغانستان شده است. وی افزود که او به دقت به بررسی تلاش های پاکستان برای محدود کردن تروریست هایی که امنیت افغانستان را تحت تاثیر قرار می دهند خواهد پرداخت.
وزیر دفاع جدید آمریکا با اشاره به روابط قدیمی و دوستانه بین ارتش های دو کشور پاکستان و آمریکا در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت: اعتماد به ارتش و دولت پاکستان در انجام اهداف ما در منطقه کم شده است و من به عنوان وزیر دفاع تلاش خواهم کرد تا این فضا را اصلاح و اعتماد پایدار در روابط دو کشور را ایجاد نمایم .
ژنرال جیمز ماتیس در پایان تاکید کرد: راهکار اصلی من برای به عهده گرفتن مسئولیت وزارت دفاع آمریکا در بهتر کردن روابط با حریفان و هم پیمانان نهفته است و در رابطه با روابط با هند نیز سیاست روابط رو به گسترش طولانی مدت همچنان ادامه خواهد یافت.
در همین راستا هفته گذشته نیز "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که برای بهبود وضعیت امنیتی منطقه همکاری پاکستان، هند و افغانستان در امر مبارزه با تروریسم اجتناب ناپذیر است. وی اعلام کرده بود که پیام دولت آمریکا در ارتباط با پناهگاه‌های امن تروریست ها به پاکستان واضح و علنی است و پاکستان نباید برای گروه‌های مخالف دولت افغانستان پناهگاه امن مهیا کند. تونر خاطر نشان کرد اقداماتی در سرکوب پناهگاه‌های امن تروریست‌ها از سوی دولت پاکستان صورت گرفته است اما  این پناهگاه‌ها هنوز هم پابرجاست و در مورد این موضوع گفت‌وگوها با دولت پاکستان ادامه دارد.
بازتاب سخنان وزیر دفاع جدید آمریکا در خصوص پاکستان نیز قابل توجه بود. بسیاری از رسانه های پاکستان این سخنان را با نگاه منتقدانه ارزیابی کرده و دلیل بر تداوم زیاده خواهی های آمریکا در خصوص پاکستان دانستند. این رسانه ها تلاش کردند تا با تیتر کردن سخنان ژنرال مایتس در خصوص اتهام آمریکا به استفاده از خاک پاکستان علیه افغانستان و تیترهایی مبنی بر زیاده خواهی های وزیر دفاع جدید آمریکا این خبر را منتشر کنند که دراین رابطه می توان به روزنامه های پاکستان، نوای وقت ، جسارت، مشرق و آزادی اشاره کرد. سایر رسانه ها به ابعاد دیگر سخنان مایتس اشاره کرده بودند و بر تاکید او به گسترش روابط با پاکستان یا امکان ارائه تسهیلاتی مانند جنگنده های جدید از طرف آمریکا به پاکستان تاکید کرده بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.