افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

اذعان رئیس کنست بر نفوذ همه جانبه اسرائیل در حکومت آذربایجان

"یولی ادلشتین" رئیس کنست، در گفتگو با breakingisraelnews از نفوذ گسترده و روابط بسیار نزدیک کشورش با آذربایجان پرده برداشت. بنا به گفته او آذربایجان تنها کشور بعد از اسرائیل است که در آن حکومت، فعالیت‏هاى ضد یهودى را تحت کنترل کامل خود داشته و یهودیان آزادانه به فعالیت‏هاى دینی خود مشغولند.

او به خبرنگار ما گفت: "همان طور که می دانید یهودیان آذربایجانی مهمترین گروه از یهودیان شوروی سابق بودند که در سال 1988 وارد اسرائیل شدند و در حال حاضر بیش از یکصد هزار نفر یهودی آذربایجانی در اسرائیل سکونت دارند".
وی افزود: "ما باید نگاهی به مارورای حصار عرب داشته باشیم و همواره در پی ایجاد یک اتحاد خاورمیانه ای غیرعربی بوده ایم." ادنشتاین موارد زیر را از اصلی ترین اهداف اسرائیل برای برقرای ارتباط نزدیک با آذربایجان برشمرد:
1. ایجاد ضمانت لجستیکی برای اسرائیل در خارج از جهان عرب
2. تضمین امنیت جوامع یهودی در قفقاز
3. همجواری آذربایجان با دریای خزر و وجود منابع نفت و گاز
4. کنترل روسیه و تهدید رژیم های متخاصم با اسرائیل
رئیس کنست اسرائیل در ادامه بر سرمایه گذاری و نفوذ تل اویو در بنیادها و تشکلهای غیردولتی،  خبرگزاری ها، نشریات، روزنامه ها و بطور کلی رسانه های آذربایجان تاکید نمود و اذعان داشت که کنست از طریق این تریبون ها  پیام خود را به مسلمانان میرساند.
او همچنین خاطر نشان کرد: "با حسن نیتی که علی اف و همسرش و هیات حاکمه نسبت به اسرائیل از خود نشان داده اند هم اکنون پروژه های مهم اقتصادی در دست ماست و مشارکت تعیین کننده ای در استخراج نفت در آذربایجان داریم. امروز بخش اعظمی از سرمایه های شخصی و دولتی آذربایجانی ها دربانکهای مختلف اسرائیل سپرده گذاری شده و این اعتماد متقابل نقش مثبتی در افزایش همگرایی مقامات دو کشور داشته است".
وی سپس ضمن اشاره به حضور قوى رژیم صهیونیستى در این منطقه برای تثبیت موقعیت اسرائیل جهت رسیدن به اهدافش در منطقه گفت: "همکاری های نظامی و امنیتی  گسترده باکو – تل اویو موجب دفع تهدیدات بالقوه و بالفعل برای هر دو کشور است. اسرائیل در آسیای مرکزی ، شریک و همتای مشتاقی چون ازبکستان پیدا کرده است و در قفقاز روابط نظامی و امنیتی را به بالاترین حد ممکن با آذربایجان توسعه داده است. از این بهتر چه می خواهید."
پولی ادلشتین در پایان گفت: "همسایگان خطرناک، اسرائیل و آذربایجان را متحدین طبیعی یکدیگر کرده اند".

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.