افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

کرزی: روابط ما با آمریکا روابط برده داری است

من می‌خواهم با آمریکا هم‌پیمان و شریک باشیم اما این مساله باید در چارچوب روابط شراکت و نه ارباب و برده تعریف شود. ما باید مالکان این سرزمین باقی بمانیم و آمریکا در این خاک فقط مهمان است .

آیا رییس‌ جمهور امریکا در افغانستان مسوول است و یا ما مسوول این کشور هستیم؟ این مسوولیت باید به افغانان سپرده شود. اطمینان دارم که پس از آن، همه چیز به سمت درست حرکت خواهد کرد.
این گوشه ای از سخنان حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور بود که در خبرگزاری رویترز آمده است.

کرزی مخالف حملات هوایی شبانه بر خانه های مردم بوده و در زمان ریاست جمهوری اش آمریکایی ها را از این کار منع کرده بود اما پس از روی کار آمدن اشرف غنی، مجددا حملات هوایی شبانه آمریکایی ها بر خانه های مردم از سر گرفته شد.

کرزی یکبار دیگر از عملکرد دولت وحدت ملی که اجازه آزادی‌های بیشتری را به نیروهای نظامی آمریکا می‌دهد انتقاد کرده گفت: چگونه ممکن است که رییس جمهوری آمریکا اجازه انجام حملاتی را در خاک افغانستان صادر کند. آیا ما اینجا دولت نداریم آیا ما کشوری دارای تمامیت ارضی نیستیم؟

وی افغانستان را قربانی بازی بزرگ قدرت‌های اصلی در قرن 21 قلمداد کرد و در عین حال آمریکا و پاکستان را به خاطر جنگ افروزی مورد انتقاد قرار داد و خواستار شکل دهی مجدد به شراکت کابل و واشنگتن شد و گفت: در این راستا ایتلاف موجود میان دو کشور نباید از میان برود.

کرزی تصریح کرد: من می‌خواهم با آمریکا هم‌پیمان و شریک باشیم اما این مساله باید در چارچوب روابط شراکت و نه ارباب و برده تعریف شود. ما باید مالکان این سرزمین باقی بمانیم و آمریکا در این خاک فقط مهمان است. روابط ایالات متحده و افغانستان باید همچون همکاری باشد؛ نه همچون رابطۀ برده و برده‌دار. ایالات متحده نباید حق حاکمیت ما را و یا نبود آن را مشخص سازد.

رییس جمهوری پیشین خاطرنشان کرد: تغییر اندکی در تاکتیک‌های آمریکا پس از کشته شدن ملا اختر منصور،‌ رهبر پیشین طالبان ملاحظه شده است. کرزی از اعضای طالبان به عنوان هم میهنان افغان یاد کرد که باید متوجه باشند که این کشور متعلق به آنها است و باید از نفوذ پاکستان خارج شوند. وی گفت: من از اعضای طالبان می‌خواهم که خود را از نفوذ خارجی‌ها از جمله نفوذ نظامی و اطلاعاتی پاکستان برهانند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، خطاب به اشرف غنی و عبدالله می‌گوید: رهبران حکومت باید بدانند که هیچکسی از آنان نخواهد خواست که کنار بروند. ما می‌خواهیم که آنان دورۀ پنج‌ سالۀ شان را به پایان برسانند؛ اما این کشور به یک صدا نیاز دارد و باید اعتمادش را دوباره به دست بیاورد تا راه آینده افغانستان روشن شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.