افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

اشرف غنی: پاکستان مسوول عدم برقراری صلح در افغانستان است

رئیس‌جمهوری افغانستان با مقصر دانستن دولت اسلام‌آباد در ناکامی طرح‌های صلح کابل، گفت پاکستان در عمل میان تروریست‌های خوب و بد تمایز قائل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری نیشن، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در نشست ناتو گفت: طرح‌های منطقه‌ای ما با همسایگانمان منافع چشمگیری به همراه داشته است اما مورد استثنا پاکستان است. پاکستان به‌رغم تعهدات آشکار به کمیته چهارجانبه روند صلح، تمایزی خطرناک در عمل میان تروریست‌های خوب و بد قائل می‌شود. 

اشرف غنی گفت: مشکل اصلی میان همسایگان افغانستان فقدان قوانین توافق‌ شده است؛ از این رو کابل به دنبال جلب حمایت منطقه‌ای و جهانی برای ایجاد چنین قوانینی است؛ قوانینی که ما را به امنیت و سازگاری جمعی ملزم می‌کنند.

رئیس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد: رهبران جهان باید درک کنند که افغانستان با یک درگیری چند وجهی روبروست و با طیف گسترده‌ای از گروه‌ها، از القاعده و داعش تا گروه‌های تروریستی با اصلیت آسیای میانه، چینی و روس گرفته تا گروه‌های پاکستانی که خود پاکستان آنها را تروریست می‌نامد و گروه‌های طالبان افغانستان، می‌جنگد.

اشرف غنی با اشاره به اعلامیه 2015 مکه علیه تروریسم مدعی شد که گفت‌وگوی افغانستان در داخل جامعه عرب-مسلمان نیز سازنده بوده است. 

غنی همچنین از کشورهای عضو ناتو برای "مبارزه شانه به شانه" در کنار نیروهای افغانستان قدردانی کرد و مدعی شد که این سازمان ارتباط و اثر خود را در تغییر پارادایم ارائه شده از سوی افغانستان در پسا 11 سپتامبر حفظ کرده است.

در عوض اسلام آباد ناامیدی خود را از اظهارات ضدپاکستانی غنی ابراز داتش و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای گفت: تاسف آور است که رهبران افغانستان به خصومت علیه پاکستان ادامه داده و پاکستان را مقصر تمامی شکست‌هایشان در افغانستان می‌دانند.

وی گفت: از آنجا که علاقه‌ وافری به صلح در افغانستان داریم به هرگونه تلاش برای کمک به برقراری صلح در افغانستان کمک می‌کنیم. ما از دولت افغانستان انتظار همکاری در جنگ با تروریسم با مدیریت درست و موثر مرزی  را داریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.