افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

پایان میزبانی اسلام‌آباد از پناهندگان افغانی

سید طارق فاطمی معاون ویژه نخست وزیر پاکستان روز جمعه 28/03/1395 (17 ژوئن 2016) در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که کشورش دیگر از پناهندگان افغان میزبانی نمی‌کند.

وی افزود: پاکستان می‌خواهد تا پناهندگان افغان با احترام و بصورت داوطلبانه به کشورشان بازگردند. طارق فاطمی اظهار داشت: پاکستان در سه دهه گذشته میزبان بیش از 3 میلیون پناهنده افغان بوده است اما اکنون ادامه میزبانی از این پناهندگان برای کشور پاکستان امکانپذیر نیست و در این رابطه سران سیاسی و نظامی پاکستان اتفاق نظر دارند.
سید طارق فاطمی در ادامه با اشاره به استفاده کشور هند از خاک افغانستان علیه منافع ملی پاکستان گفت: ما شواهد و مدارک محکمی مبنی بر استفاده هندی ها از خاک افغانستان علیه پاکستان داریم و اگر هر کشوری علیه وطن ما از خاک افغانستان استفاده کند ما حق داریم که به این موضوع رسیدگی کنیم. ما خواهان آن نیستیم که جنگ داخلی افغانستان در داخل خاک پاکستان انجام شود و همچنین از دولت افغانستان نیز توقع داریم که اجازه استفاده از خاک این کشور را علیه پاکستان ندهد. برای از بین بردن تنش بوجود آمده در روابط دو کشور نیز بهترین راه حل موجود مدیریت مرزها است و با این اقدام تا حدود قابل توجهی از میزان اقدامات تروریستی نیز کاسته خواهد شد و افغانستان باید بداند که موضوع مدیریت در مرزهای ما در داخل خاک سرزمینی ما صورت می گیرد و ربطی به طرف مقابل ندارد.
سید طارق فاطمی با اشاره به نقش مهم گروه مذاکراتی چهار کشور پاکستان، چین، آمریکا و افغانستان برای ایجاد امنیت در افغانستان گفت: در تاریخ 18 می 2016 (29/2/1395)آمریکا از مذاکرات حمایت کرد و در این تاریخ تصمیم گرفته شده بود تا با مذاکرات امنیت در افغانستان شکل بگیرد اما متاسفانه ایالات متحده در تاریخ 21 می 2016 (1/3/1395) با حمله پهپادی خود تمام تلاش های انجام شده در راستای مذاکرات صلح را از بین برد و با این اقدام تمام امیدها برای ایجاد صلح در افغانستان را به باد داد. طارق فاطمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما از حضور رهبران طالبان افغان در کشور خود اطلاع داشتید گفت: زمانی که گروه چهار کشور مذاکره کننده تصمیم گرفتند که پاکستان در روند مذاکرات از نفوذ خود استفاده بکند این نفوذ وجود داشت .
معاون ویژه نخست وزیر پاکستان در سخنان خود تاکید کرد که پاکستان به همکاری با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ادامه می دهد و ما معتقد هستیم که از طرق مذاکرات می توان مسائل را حل کرد و در همین راستا بود که سرتاج عزیز مشاور عالی نخست وزیر در امور خارجی از وزیر خارجه افغانستان برای سفر به پاکستان دعوت کرد. وی افزود: ما موضوع ارتقای انتظامات مرزی خود را نمی توانیم نادیده بگیرم و اگر افغانستان هم بخواهد از سامانه های پیشرفته در مرزهای خود با پاکستان استفاده کند ما از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.