افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

تصمیم رئیس جمهور امریکا برای گسترش نقش نظامی این کشور در افغانستان

رسانه های خبری افغانستان در تاریخ 21/03/95 ، به نقل از خبرگزاری رویترز گزارشی را منتشر کردند مبنی بر اینکه باراک اوباما رئیس جمهور امریکا هفته گذشته، با تصویب طرحی خواهان گسترش مجدد نقش نظامی نیروهای امریکایی در افغانستان شده است.

بر اساس این طرح جدید، نظامیان امریکایی اجازه دارند تا در صورت نیاز حملات بیشتر هوایی را علیه طالبان انجام دهند.
در همین راستا یک مقام ارشد امریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رسانه ها گفته است: این طرح به نیروهای امریکایی اجازه می دهد تا به شکل گسترده تری نیروهای دولتی افغانستان را در عملیات های نظامی علیه طالبان همراهی کرده و در صحنه عملیات، همکاری فعالانه تری با آنان داشته باشند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه تصمیم رئیس جمهور امریکا به معنی آن نیست که نیروهای امریکایی اجازه دارند بدون قید و شرط، طالبان را هدف قرار دهند، می افزاید: اجازه مداخله نظامی گسترده‌تر سربازان امریکایی در حمایت از نیروهای افغان، منحصر به شرایطی است که این مداخله، تاثیری استراتژیک بر سرنوشت جنگ داشته باشد. از همین رو بر اساس برنامه جدید؛ تنها ژنرال جان نیکلسون فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، صلاحیت تصمیم گیری در خصوص مواردی که لازم است نیروهای امریکایی در عملیات نظامی علیه طالبان شرکت کنند را دارد.
لازم به ذکر است که تصمیم مذکور تاکنون بطور رسمی از سوی مقامات امریکایی اعلام نشده است. همچنین در خصوص چگونگی فرایند اجرایی شدن این تصمیم و اینکه عملیات نیروهای امریکایی از این پس، بطور مستقل و یا با هماهنگی نیروهای افغان انجام خواهد گرفت، جزئیاتی منتشر نشده است.
علاوه بر این خبرگزاری خاورمیانه در تاریخ 26/03/95 با انتشار گزارشی به نقل از رویترز نوشت؛ یک مقام ارشد نظامی در وزارت دفاع امریکا(بدون ذکر نام) گفته است: این کشور برنامه جدیدی را برای تامین امنیت افغانستان تا سال 2020 ارائه نموده که برای تامین هزینه های آن به کمک متحدان خود نیاز دارد. در این طرح جدید نیروهای امریکایی برای ادامه حضور نظامی در افغانستان( به کمک متحدان خود) سالانه 3/5 میلیارد دلار، جهت تامین امنیت و آموزش نیروهای ارتش افغانستان، هزینه خواهند کرد. در همین راستا قرار است موضوع امنیت افغانستان در برابر طالبان، با حضور کشورهای عضو ناتو در نشست دو روزه در ورشو(18 و 19 تیر ماه سال جاری) مورد بررسی قرار گیرد.
گفته می شود که علاوه بر تعهد 3/5 میلیارد دلاری نیروهای بین الملل، دولت افغانستان نیز توانایی پرداخت سالانه 400 میلیون دلار را دارد.
ژنرال اسکیپ دیویس فرمانده ارشد نظامیان امریکایی در کابل، در تاریخ 24/03/95 به رسانه ها گفت: دولت امریکا این برنامه را تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد و قرار است در طرح جدید پنتاگون، تعداد نیروهای نظامی و پلیس افغانستان به ۳۵۲ هزار نفر افزایش یابد.
انتشار این خبر واکنش های متفاوتی را در افغانستان به همراه داشته است:
ریاست جمهوری افغانستان ضمن استقبال از طرح جدید باراک اوباما، اعلام نموده که دولت وحدت ملی، از هر نوع همکاری دیگر کشورها در راستای مبارزه با تروریزم و افراط گرایی در افغانستان استقبال می کند.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز در تاریخ 21/03/95 ، در مصاحبه با رادیو آزادی؛ با استقبال از این تصمیم دولت امریکا، گفته است: خواست همیشگی ما سرکوب گروه های تروریستی و حمله به مواضع آنها بوده است. اکنون که امریکا اعلام نموده حملات هوایی خود علیه طالبان را گسترش خواهد داد، آنها باید مراکزی را هدف قرار بدهند که در آنجا طالبان با آرامش خیال زندگی می کنند، تامین و تجهیز می شوند و آموزش می بینند.
در همین حال گروه طالبان نیز در تاریخ 22/03/95 با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم نمودن تصمیم جدید دولت امریکا برای افزایش نقش نظامی نیروهای این کشور در افغانستان، اعلام نموده اند که گروه طالبان با گسترش حملات خود، به مبارزه با امریکا ادامه می دهد، اما راه های دستیابی به یک تفاهم سیاسی با کشورهای جهان از طریق دفتر سیاسی قطر همچنان در دسترس خواهد بود. قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان در این بیانیه اعلام نموده که امریکا نمی‌تواند اراده و روحیه آزادی خواهانه آنها را سرکوب کند و گروه طالبان به امریکایی ها ثابت می کند که با تمام توان به جهاد ادامه خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.