افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

عطامحمد نور: بلخ را گورستان طالبان میسازیم

عطا‌محمد نور، سرپرست ولایت بلخ به جنگ‌جویان مخالف دولت در این ولایت هشدار می‌دهد که اگر جنگ‌افزارهای شان‌را به زمین نگذارند و به روند صلح یکجا نشوند، بلخ را به گورستان آنان تبدیل می‌کند.

آقای نور که از ۴ روز به‌این‌سو است عملیات پاکسازی موسوم به «نوید ۳» را در ولسوالی کشنده ولایت بلخ رهبری می‌کند، می‌گوید که در این عملیات ضربه‌های سنگینی بر هراس‌افگنان وارد شده‌است و نزدیک به ۴۰ تن آنان کشته شدند.
اقای نور می‌گوید که در نتیجۀ این عملیات چندین روستا از وجود هراس‌افگنان پاکسازی شده‌است و نیز جنگ‌افزارهای سبک و سنگین از نزد آنان به دست نیروهای دولتی افتاده‌است.
او به هراس‌افگنان هشدار می‌دهد که اگر به روند صلح یکجا نشوند، بلخ را به گورستان شان تبدیل می‌کند.
سرپرست ولایت بلخ می‌گوید: «من برای دشمنان افغانستان برای طالبان و دیگر باداران‌شان می‌گویم که در هیچ جای افغانستان به دیدۀ بد و دشمنانه نبینند؛ جنگ را ترک بگویند، به پروسه صلح شامل شوند و به بلخ شوق جنگ را نکنند که ما کسی نیستیم که از پشت میز دستور بدهیم.»
نور می‌گوید که در عملیات نوید ۳ بیشتر از ۲۰ جنگ‌جوی مخالف دولت با جنگ‌افزارهای‌شان بازداشت شده‌اند.
جنگ‌جویانی که می‌گویند فریب تبلیغات طالبان را خورده‌اند و از ولایت‌های سرپل، سمنگان و بلخ برای نبرد با نیروهای دولتی در این ولسوالی آمده بودند.
خیر محمد می‌گوید: «از کم‌مطالعه و کم‌علمی فریب خوردیم؛ به همین عقیده که ما مجاهد شدیم گفته رفتیم، بدبختی ما همین است که در این راه رفتیم و بالاخره اسیر شدیم.»
محب‌الله، بازداشت‌شده، می‌گوید: «البته مدت یک ماه می‌شود که با تبلیغات ملا غفران، که یکی از عضو ملا عبدالباری است، باعث شد که مرا به صف خود بکشاند.»
۱۰ تن از نیروهای دولتی نیز در این عملیات جان باختند و بیش‌از ۱۰ تن دیگر شان زخم برداشته‌اند. اما توانسته‌اند که بیش‌از ۱۰ روستا را از وجود هراس‌افگنان پاکسازی کنند.
شماری از باشنده‌گان ولسوالی کشنده از شکست طالبان در این ولسوالی ستایش می‌کنند و می‌گویند در این عملیات به غیر نظامیان آسیب نرسیده است.
شیرمحمد، باشندۀ این روستا می‌گوید: «خوش استیم، غریب و بیچاره آزاد است؛ هر کس می‌تواند به کار و بارش برسد.»
با این‌همه، سرپرست ولایت بلخ می‌گوید هرگز به هراس‌افگنان اجازه نمی‌دهد که در این ولایت نفوذ کنند. آقای نور تعهد می‌سپارد که امنیت مردم را در این ولایت تأمین می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.