افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

احتمال همکاری هند و ژاپن برای توسعه بندر چابهار

"براهما چیلانی(Brahma Chellaney)" کارشناس روابط استراتژیک هند با اشاره به اظهارات "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن که در سخنانی اظهار امیدواری کرد همکاری هند و ژاپن در توسعه بندر چابهار و ساخت مرکز صنعتی می تواند یک پیروزی برد- برد برای تمام طرف ها از جمله ایران باشد.

وی افزود: چابهار دارای ظرفیت بالاتری از بندر گوادر در پاکستان است و این بندر می تواند به مرکز حمل و نقل تجاری در منطقه تبدیل شود. همچنین برای ایجاد تعادل در منطقه با توجه به حضور در حال گسترش چین در بلوچستان، هند مشتاقانه به دنبال توسعه همکاری های استراتژیک با ایران در چابهار است.
"برهما چلانی" تصریح کرد: روابط هند و ژاپن تنها محدود به همکاری های اقتصادی و سیاسی نمی شود بلکه دو کشور دارای روابط راهبردی مهمی هستند. وی افزود: هند امیدوار به امضای قراردادهای تجاری به ارزش 150 میلیون دلار و پیش نویس توافقنامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان برای تسهیل دسترسی به افغانستان در سفر "نریندر مودی" نخست وزیر هند به ایران است.
دولت هند ماه گذشته اعلام کرد: زمانی که توافق توسعه بندر چابهار اجرایی شود، ظرفیت این بندر باعث رشد اقتصادی افغانستان، افزایش ارتباطات منطقه ای از جمله روابط هند با افغانستان و آسیای مرکزی می شود.
در همین راستا،"حکمت خلیل کرزی" معاون وزیر امور خارجه افغانستان نیز از امضای موافقت نامه چابهار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امضای این موافقت نامه، گامی مهم و عمده در راستای افزایش تجارت و سرمایه گذاری در منطقه است. وی افزود: افغانستان به دریا راه ندارد و درحال حاضر از بندر کراچی پاکستان برای واردات و صادرات کالاهای خود استفاده می کند، اما "عبدالله عبدالله" رئیس اجرائی دولت افغانستان گفته است که کابل برای رونق اقتصادی نیاز به راه های جایگزین دارد و نباید تنها به یک راه چشم بدوزد.
صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان در این باره گفت: با یک دیپلماسی فعال اقتصادی می توانیم افغانستان را به شاهراه تجارت و ترانزیت منطقه ای تبدیل کنیم و در هفته های آینده موافقت نامه بندر ترانزیتی چابهار میان افغانستان، ایران و هندوستان به امضاء خواهد رسید. وی گفت: یک بخش مهم سیاست خارجی ما را توسعه اقتصادی و رشد سرمایه گذاری تشکیل می دهد و این هدف در کنار پیگیری سایر اهداف سیاست خارجی و دفاع از منافع ملی صورت خواهد گرفت.
ملاحظات:
- تفاهم نامه همکاری برای توسعه بندر چابهار اردیبهشت ماه سال 1394 به امضای "نیتین گادکاری"وزیر کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراههای هند و "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی ایران رسید. در این تفاهمنامه هندی ها برای سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری برای توسعه لنگرگاه و چند طرح مهم در چابهار اختصاص دادند. پیش بینی می شود در سفر آینده مودی به ایران قرار است سرمایه گذاری در این بندر نهایی شود. "دارمندرا پرادهان" وزیر نفت و گاز طبیعی هند در سفر ماه گذشته به ایران از علاقمندی برای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در بخش انرژی ،احداث مجتمع پتروشیمی ،تولید کود شیمیایی و طرح توسعه بندر چابهار خبر داد.
- "کوجی هاندا"، سفیر ژاپن در ایران نیز سال گذشته، پیش از آنکه تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شود از بندر چابهار بازدید و اعلام کرد که این بندر می تواند به یک مرکز تجارت جهانی تبدیل شود. ژاپن علاوه بر توسعه مشترک بندر چابهار با هند، علاقمند به ساخت یک مرکز صنعتی در چابهار است. قرار است "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن بعد از 38 سال، از ایران در ماه آگوست سال جاری (شهریورماه 1395) دیدار کند. انتظار می رود در این دیدار، سرمایه گذاری ژاپن در چندین پروژه بزرگ در ایران به توافق نهایی برسد.
- هندوستان به دلیل رقابت دیرینه با همسایه خود پاکستان، همزمان با افزایش سرمایه گذاری اسلام آباد در بندر گوادر تمایلی به استفاده از بنادر پاکستان ندارد و افزایش سرمایه گذاری در سواحل مکران و بندر چابهار ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.