افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

واکنش مجدد پاکستان به اعدام رهبر جماعت اسلامی بنگلادش

پس از اعدام "مطیع الرحمان نظامی" رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش از سوی حکومت این کشور، وزارت امور خارجه پاکستان بار دیگر برای ابلاغ اعتراض رسمی خود به این اقدام، عصر پنجشنبه مورخ 23/02/1395 کاردار سفارت بنگلادش را احضار کرد. بر اساس بیانیه روز جمعه 24/02/1395 صادره از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، "محمد فیصل" مدیرکل جنوب آسیای وزارت خارجه این کشور در جریان احضار کاردار بنگلادش، به وی گفت که اقدامات دولت بنگلادش در قبال پاکستان اقدامات مطلوبی نیست در حالی که اسلام آباد علاقه‏مند به توسعه روابط برادرانه با داکا است و این گونه اقدامات از سوی بنگلادش مایه تاسف است.

وزارت امور خارجه پاکستان با صدور این بیانیه اعلام کرد: محافل حقوق بشر جهانی از جمله بسیاری از چهره های حقوقی بین المللی نسبت به عملکرد و شفافیت دادگاه های بنگلادش در بررسی پرونده های قضایی علیه رهبران حزب جماعت اسلامی تردید دارند. بنگلادش باید متعهد به مفاد پیمان سه جانبه سال 1974 میلادی مبنی بر جلوگیری از محاکمه ها و تسهیل در مسیر عفو و آشتی باشد.
"چودری نثار علی خان" وزیر کشور پاکستان نیز در واکنش به اعدام رهبر جماعت اسلامی بنگلادش گفت: سکوت جامعه جهانی نسبت به اینگونه اعدام ها در بنگلادش باعث تاسف است و دولت داکا در حال "قتل عدالت" است. "نواز شریف" نخست وزیر پاکستان نیز از وزارت امور خارجه، وزارت کشور و دبیرخانه نخست وزیری خواسته تا درخصوص اعدام شخصیت های حامی پاکستان در بنگلادش، مواضع و سیاست های لازم را اتخاذ کنند. نمایندگان مجلس ملی و مجلس ایالت پنجاب پاکستان نیز در محکومیت این اعدام قطعنامه تصویب کردند.
از سوی دیگر، دولت بنگلادش نیز روز پنج شنبه مورخ 23/02/1395، کمیساریای عالی پاکستان در داکا را فراخواند و در مورد اظهارات و اتهامات مقامات پاکستانی در خصوص اعدام مطیع الرحمن نظامی رهبر حزب جماعت اسلامی علیه دولت بنگلادش، مراتب اعتراض خود را اعلان نمود و خواستار عدم دخالت اسلام آباد در امور داخلی داکا در روند بررسی پیگیری پرونده‌های جنایات جنگی و نسل کشی در جنگ سال 1971 میلادی شد.
در همین حال مسلمان پاکستان به ویژه فعالان حزب جماعت اسلامی از جمله دانشجویان "جمعیت طلباء اسلامی" در شهرهای اسلام آباد، پیشاور، لاهور و کراچی به رهبری "اسامه نیازی" رئیس شاخه جوانان این گروه در اعتراض به اعدام مطیع الرحمان نظامی تظاهرات کردند. آنها گفتند: "شیخ حسنیه واجد" نخست وزیر بنگلادش در حال ترور سیاسی رهبران مخالف خود است و سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان حقوق بشر و دیگر نهادهای قانونی فقط در حال تماشا و سکوت علیه جنایات داکا هستند. معترضان اعلام کردند: حسنیه واجد بذر نفرت نسبت به پاکستان را برای جلب رضایت هند در بنگلادش کاشت و هرگز بی پاسخ نخواهد ماند.
ملاحظات:
- در پی اعدام "مطیع الرحمن نظامی" رهبر جماعت اسلامی در بنگلادش، ترکیه روز پنجشنبه مورخ 23/02/1395، "اوزیم اوزتورک" سفیر خود در داکا را فراخواند. همچنین وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعدام رهبر گروه را محکوم و از پیامدهای این اعدام ابراز نگرانی کرد. همچنین خبرگزاری رسمی ترکیه "آناتولی" نوشت: رئیس جمهور "رجب طیب اردوغان" روز جمعه مورخ 24/02/1395، اعدام رهبر جماعت اسلامی بنگلادش را محکوم کرد. اردوغان گفت: من شدیدا این ذهنیتی را که تصمیم می‌گیرد چنین مجاهدی را اعدام کند، محکوم می‌کنم. ما معتقدیم که او حتی خطای دنیوی هم مرتکب نشده بود و اجرای اعدام "نظامی" رفتار غیردموکراتیک و شیوه‌ای ناعادلانه است. از سوی دیگر، "نقیب الرحمن" پسر مطیع الرحمن از موضع رئیس‌جمهور ترکیه تشکر و گفت: ما از موضعی که رئیس جمهور اردوغان گرفته‌اند، بسیار تشکر می‌کنیم. او همیشه در کنار مردمی که در هر جای دنیا تحت ظلم قرار گرفته‌اند، ایستاده است... و شاید او تنها رهبری در دنیا باشد که مظلومان را یاری می‌کند. او همیشه مشکلات مردم در سوریه، فلسطین و بنگلادش را مطرح کرده است. همچنین "عبدالغفار عزیز" یکی از مسئولان روابط خارجی جماعت اسلامی بنگلادش گفته که به جز رئیس جمهور ترکیه که به حکم اعدام به‌شدت معترض شد، هیچ رهبر اسلامی دیگری به این احکام اعتراض نکرد.
- رئیس جماعت اسلامی هند (JIH) "مولانا جلال الدین عمری" به شدت اعدام "مطیع الرحمان نظامی" را محکوم کرد و دولت "شیخ حسینه واجد" را متهم به قتل های غیر قانونی، آزار و شکنجه وحشیانه مخالفان سیاسی کرد و خواستار پیگیری های قضایی پرونده های رهبران اعدامی جماعت اسلامی بنگلادش در سازمان های دیده بان حقوق بشری و سازمان ملل متحد شد. جلال الدین عمری گفت: نخست وزیر بنگلادش نگرشی دیکتاتوری دارد و از بین بردن ناعادلانه و جنایات شنیع علیه نیروهای اسلامی و رهبران سیاسی مخالف خود را باید در روز قیامت پاسخ گو باشد. شیخ حسنیه واجد فردی ضد اسلامی است و نباید فراموش کنیم در اسلام، کشتن یک بی گناه معادل با کشتن تمام بشریت است.
- "سید صلاح الدین" رئیس گروه حزب المجاهدین، اعدام مولوی "نظامی" را به شدت محکوم کرد. وی گفت: او یک رهبر واقعی اسلامی بود و شیخ حسنیه واجد برای کسب حمایت های دهلی نو اقدام به ارتکاب جرم و کشتن رهبران اسلامی می کند. صلاح الدین افزود: در حال حاضر بنگلادش عملاً تبدیل به مستعمره هند شده و این وضعیت می تواند تهدیدی جدی برای جهان اسلام و به ویژه پاکستان باشد. دولت حسنیه واجد به دنبال کمک به دهلی نو برای تحقق رویاهای هند بزرگ و کنترل بر منطقه کشمیر است و به همین دلیل رهبران مسلمان برجسته مخالف خود را مورد هدف قرار می دهد. وی افزود: کشمیر تحت کنترل هند عملاً به یک زندان تبدیل شده است و طبق برنامه ریزی های دهلی نو، ایجاد شهرک ها و تغییر جمعیت مسلمانان را در دستور کار خود قرار داده است.
- حزب اسلامی مالزی (PAS) اعدام مطیع الرحمن نظامی را محکوم کرد و شهادت وی در برابر حاکم ظالم و دولت استبدادی داکا در مبارزه با حقیقت را به گروه جماعت اسلامی بنگلادش تسلیت گفت.
- دبیرکل سازمان ملل متحد بان کی مون نگرانی عمیق خود را نسبت به خشونت های هدفمند در بنگلادش علیه روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و خصوصاً اعدام مطیع الرحمان نظامی اعلام کرد.
- بنگلادش روز چهارشنبه مورخ 22/02/1395 مطیع الرحمان رهبر 72 ساله حزب جماعت اسلامی این کشور را به جرم کشتار در جریان جنگ استقلال خونین سال 1971 این کشور اعدام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.