افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

امضای تفاهمنامه‌ برای نوسازی جنگنده‌های اف- 16 پاکستان در ترکیه

مطابق گزارش رادیو پاکستان و رسانه های مکتوب این کشور روز شنبه 25/02/1395 (14 می 2016) ترکیه و پاکستان تفاهم نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که بر اساس آن آنکارا در نوسازی و بروز رسانی جنگنده‌های «اف-16» به پاکستان کمک خواهد کرد.

به گزارش رادیو سراسری پاکستان "وولکن یوزر" از مقامات ارشد شورای آسیا و اقیانوسیه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در استانبول گفت: ترکیه و پاکستان تفاهمنامه همکاریهای گسترده هوایی را نیز امضا کردند. وی افزود: برخی از جنگنده‌های اف-16 پاکستان چندی پیش به ترکیه انتقال یافته بودند و ترکیه علاوه بر ساخت موتور جنگنده اف-16، قطعات مورد نیاز برای پشتیبانی از این جنگنده را نیز تولید می‌کند. این مقام ترک مدعی شد که نزدیک 100 شرکت از کشور ترکیه در پاکستان با موفقیت به تجارت می پردازند و پیش بینی می شود میزان این همکاری ها در آینده گسترش بیشتری داشته باشد. رسانه های پاکستان در سال 2012 نیز خبر از انجام بازسازی 3 فروند جنگنده اف-16 این کشور در ترکیه داده بودند. ترکیه با 240 فروند جنگنده اف 16 و داشتن خط تولید این جنگنده پیشرفته در داخل خاک خود تبدیل به یکی از قدرت های مطرح هوایی جهان شده است.
جنگنده اف-16 خرید همیشه دشوار برای پاکستان
جنگنده اف-16 به علت قابلیت حمل کلاهک هسته ای و توانمندی های گسترده آن عمدتاً در اختیار کشورهایی قرار گرفته است که شریک راهبردی ایالات متحده آمریکا بوده اند. نیروی هوایی پاکستان در سال 1983 برای اولین بار در دوران حمله شوروی به افغانستان مجهز به 2 فروند از این جنگنده شد. تا سال 1987 به علت همکاری های گسترده ژنرال ضیاء الحق دیکتاتور نظامی پاکستان با آمریکا 40 فروند از این جنگنده به پاکستان تحویل داده شد که 8 فروند آن پس از مدتی به علت برخی مشکلات زمین گیر شدند. البته این جنگنده ها موفق شدند بیش از 10 فروند جنگنده میگ متجاوز به حریم هوایی پاکستان را نیز سرنگون کنند.
پاکستان در آن ایام قرارداد خرید 111 فروند جنگنده اف-16 را با ایالات متحده آمریکا بسته بود و 650 میلیون دلار نیز به این کشور پرداخت کرده بود اما به علت تغییرات سیاسی که پس از خروج نیروهای ارتش سرخ از افغانستان و کشته شدن ضیاء الحق در سال 1987 رخ داد آمریکا از تحویل 70 فروند باقیمانده امتناع کرد.
آمریکا از تحویل قطعات یدکی و پشتیبانی خدمات فروش به پاکستان نیز به دلیل اقدامات هسته ای این کشور امتناع کرد و پیشنهاد تحویل دادن گندم به جای جنگنده ها را به پاکستان ارائه کرد. این ماجرا به حدی تامل برانگیز بود که "بیل کلینتون" رئیس جمهور وقت آمریکا در سخنانی اعتراف کرد که در حق پاکستان اجحاف شده است. پس از مدتی سرانجام دوکشور توافقاتی مبنی بر دریافت غرامت نقدی در ازای فسخ این خرید انجام شد و پاکستان مبالغی را بصورت اقساط دریافت کرد.
پس از ماجرای 11 سپتامبر 2001 بار دیگر پاکستان برای ایالت متحده آمریکا اهمیت بسیاری پیدا کرد و در سال 2005 آمریکا اعلام کرد که با پیشنهاد خرید اف-16 توسط پاکستان موافق است. پس از کش و قوس های فراوان سرانجام پاکستان 12 فروند جنگنده اف-16 را مستقیما از آمریکا دریافت کرد و 12 فروند دیگر را از طریق کشور اردن دریافت کرد. هرچند آمریکا در 12 آوریل 2006 پذیرفته بود که در ازای 3 و نیم میلیارد دلار 44 جنگنده اف-16 در اختیار پاکستان قرار دهد اما عملاً هرگز این تعداد جنگنده اف-16 در اختیار پاکستان قرار نگرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.