افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

اشرف غنی: حتی یک قرارداد وزارت داخله هم مطابق اصول نبوده است

اشرف غنی، رئیس جمهوری گفته که بوروکراسی و عدم نظارت بر قراردادها باعث عدم شفافیت در کار نهادهای پولیس شده است.

آقای غنی روز شنبه (۲۸ قوس) در مراسم گشایش ساختمان جدید وزارت داخله گفت که مدیریت مالی این نهادها در گذشته "مشکلات عظیمی داشته است".

رئیس جمهوری افزود: " [حتی] یک قرارداد سال‌های گذشته وزارت داخله نبوده که مطابق اصول قرارداد باشد". او افزود که یک سال کامل را صرف "پاک کردن" این قراردادها کرده است.

آقای غنی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح افغانستان گفت که بوروکراسی و عدم نظارت درست بر قراردادهای وزارت داخله باعث شده که حتی کیفیت غذای نیروهای پولیس کاهش یابد.

به گفته او، مقدار کالری غذای نیروهای پولیس در مقایسه غذای نیروهای ویژه آمریکا، ۳۰۰ کالری بیشتر دارد، اما به دلیل عدم نظارت درست بر قراردادهای وزارت داخله، نیروهای پولیس نسبت به کیفیت غذای خود شکایت دارند.

مثال دیگری که رئیس جمهوری افغانستان در این مورد گفت، این بود که به گفته او، خانواده شهدای پولیس حتی تا یک سال هم نمی‌توانند که وثیقه شهادت آن‌ها را ترتیب دهند.

آقای غنی گفت: "امروز باید اعتراف کنیم که قرارداد ما یک‌جانبه است. ما از قوای امنیتی و دفاعی خود سربازی، شجاعت، دلیری و شهادت می‌خواهیم، اما در بدل ما کار خود را انجام نداده‌ایم."

او با اشاره به این که درسال‌های گذشته وزارت داخله تنها توانایی مصرف ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه سالانه خود را داشته، تاکید کرد که انجام اصلاحات ساختاری در این وزارت ضروری و حتمی است.

به باور آقای غنی، علاوه بر بوروکراسی و عدم نظارت کافی در نهادهای پولیس، جنگ هم باعث شده که روند اصلاحات در این نهادها به کندی به پیش برود.

رئیس جمهوری افغانستان افزود که چنین وضعیتی در نهادهای پولیس باعث می‌شود که قربانی‌هایی که این نیروها می‌دهند، "بی‌اثر" شود.

از سوی دیگر، به گفته آقای غنی، بیش از ۲۰ هزار مامور پولیس افغانستان آموزش مناسب ندیده‌اند، در حالی که به باور او، این امر موضوعی بنیادی برای کاهش تلفات پولیس است.

سرقومندانی اعلای نیروهای مسلح افغانستان به وزارت داخله فرصت داد که اصلاحات لازم را در جریان زمستان پیش رو انجام دهد و تا سال آینده هیچ کاری که در آن قانون نقض شود، قابل قبول نخواهد بود.

او با تاکید بر این که "نظام کاغذپرانی فعلی مورد قبول ما نیست" و "درد اساسی ما اصلاحات ساختاری است"، گفت که سیستم نظارت و بازرسی باید بهبود یابد. در گذشته هم گزارش‌های زیادی در مورد وجود فساد در نهادهای پولیس افغانستان منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.