افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

نشست اسلام آباد آغازی نیک است؛ اما پایان کار نیست!

شماری از نمایندگان مجلس می گویند که نشست صلح میان هیات افغانستان و طرف طالبان که به صورت رو در رو در اسلام آباد برگزار شده بود، آغاز نیک است اما پایان کار نیست.

هیات مذاکره کننده صلح افغانستان و طالبان و شبکه حقانی روز سه شنبه برای اولین بار در چند سال گذشته به صورت رو در رو با هم گفتگو کرده اند.
در این نشست؛ تصمیم خاصی از سوی دو طرف گرفته نشده است و فقط دو طرف روی اعتمادسازی دوطرفه، تهیه فهرست درخواست های خود و ادامه مذاکرات به توافق رسیده اند.
در همین حال؛ نمایندگان مجلس نسبت به آغاز نشست های مستقیم محتاطانه ابراز خوشبینی می کنند.
محمدعارف رحمانی عضو مجلس به خبرگزاری جمهور گفت: نفس برگزاری یک نشست رو در رو و رسمی میان هیات افغانستان و طالبان به میزبانی پاکستان یک پیشرفت است.
آقای رحمانی افزود: " این میزبانی نشان می دهد که ادبیات و عزم پاکستانی‌ها نسبت به بحث صلح در مقایسه به دوران رییس جمهور کرزی بسیار متفاوت است. اما این مذاکرات به مثابه پایان کار نیست که ما دهل و سرنا و خوشحالی کنیم که همه مشکلات حل شد و افغانستان به سمت صلح و ثبات می رود. پس از این چانه زنی ها تا رسیدن به نقطه مثبت دشوار و زمان بر خواهد بود".
انجنیر سیداکرام عضو دیگر مجلس نیز می گوید که صلح در افغانستان به معنی صلح و ثبات در منطقه خواهد بود و اگر مشکلات کنونی کشور ادامه پیدا کند؛ دامن گیری همه جهان خواهد شد.
آقای اکرام افزود: " امیدواری ها وجود دارد که نشست های رو در رو نتیجه مثبت دهد؛ زیرا این نشست تحت نظارت دقیق و قوی کشورهای امریکا و چین برگزار شده است".
نشست اسلام آباد زیر سایه سازمان استخباراتی پاکستان برگزار شده است. نشست های بعدی به همین گونه زیر سایه آی اس آی برگزار خواهد شد.
آقای رحمانی گفت: " اگر آی اس ای و اردوی پاکستان نمی بود؛ یقینا چنین نشستی برگزار نمی شد؛ واقعیت قضیه این است که طرف ما در افغانستان طالبان نیست؛ طالبان منحیث ابزار کار گرفته می شوند و عوامل جنگ و بحران هستند که از سوی استخبارات پاکستان هدایت می شوند".
پیش از این؛ در مورد صداقت پاکستان درخصوص مساله افغانستان تردیدهای زیادی وجود داشت.
انجنیر سیداکرام، اکنون نیز به صداقت پاکستان به دیده شک می نگرد و محتاطانه گفت که امیدوار است کشورهای منطقه با صداقت افغانستان را در راستای صلح همکاری کنند.
نشست رو در رو در شهر مری در نزدیکی اسلام آباد برگزار شده بود. هیات صلح افغانی در این نشست با نمایندگان شورای کویته و شبکه حقانی رو در رو گفتگو کرده اند.
پیش از این نشست؛ دفتر طالبان در قطراعلام کرده بود که نمایندگان از این دفتر طالبان در نشست رو در رو در اسلام آباد شرکت ندارند.
حکمت خلیل کرزی این ادعا را کاملا رد کرد و تاکید ورزید که هیات افغانستان مطمین شد که شرکت کننده گان طرف مقابل از ملامنصور دادالله (رییس شورای کویته) و شبکه حقانی همه جانبه نمایندگی می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.