افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

ارتقای سطح روابط راهبردی؛ رهاورد سفر نخست وزیر هند به کره جنوبی

کره جنوبی و هندوستان در کنار امضای چندین قرارداد همکاری به ارزش میلیاردها دلار، با ارتقای سطح روابط راهبردی میان خود موافقت کردند.

این توافق در پی دیدار «نارندرا مودی» نخست وزیر هند با «پارک گئون هی» رییس جمهوری کره جنوبی در سئول حاصل شد و نظر کارشناسان را که معتقد بودند سفر «مودی» به سئول، جلب نظر مقامات کره ای برای سرمایه گذاری در هند است تا بخش تولید ضعیف کشورش را به وسیله سرمایه گذاری شرکت های کره جنوبی تقویت کند، به واقعیت نزدیکتر کرد.

بر همین اساس و براساس توافقات صورت گرفته، روابط دو کشور از این پس به سطح «روابط مشارکتی راهبردی ویژه» ارتقا می یابد.

همزمان گزارش شد، که دو کشور سال آینده میلادی یک توافقنامه جامع اقتصادی را مورد تجدید نظر قرار می دهند تا یک معاهده تجارت آزاد میان آنها شکل گیرد.

کارشناسان معتقدند که سفر «مودی» به کره جنوبی روابط دو کشور را در همه عرصه های امنیتی، دیپلماسی، اقتصادی و فرهنگی ارتقا می دهد و از لحاظ کمیت و کیفیت نیز در شرایط بسیار بالاتری قرار می دهد.

«مودی» و «پارک» روز سه شنبه در نشست خبری مشترک اعلام کردند که چندین قرارداد میان آنها در این خصوص امضا شده و یک توافق در خصوص اجتناب از مالیات مضاعف نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

دو طرف همچنین یک بیانیه در باره همکاری در بخش های فولاد، کشتی سازی، صنایع و حمل و نقل دریایی امضا کردند و بر گسترش همکاری ها در زمینه هوا و فضا و سازمان های فضایی تاکید کردند.

دولت کره جنوبی اعلام کرد که کمک اعتباری 10 میلیارد دلاری برای توسعه زیر ساخت ها در هند از جمله اجرای طرح های برق و راه آهن و دستگاه های اعتباری هوشمند برای شهرهای مختلف هند اختصاص می دهد.

در بخش سیاسی نیز کره جنوبی و هند، با توسعه تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک کره شمالی مخالف کرده و آن را ناقض قوانین بین المللی دانستند.

مبارزه مشترک با تروریسم و همکاری های امنیتی و تولید فیلم های مشترک از دیگر توافقات طرفین در این سفر بوده است.

نخست وزیر هند در دیدار با مسوولان و دست اندرکاران امور تجاری در کره جنوبی همچنین خواستار سرمایه گذاری آنها در هند شد و از آنان خواست نقش فعالتری در کشورش ایفا کنند.

مودی همچنین در همایش رهبری آسیا در سئول خواستار آن شد که کشورهای آسیایی در رخدادهای جهان و در اصلاح ساختار سازمان ملل، به صورت یکپارچه تر عمل کنند.

او گفت: چنانچه قاره آسیا می خواهد به عنوان یک قدرت ظهور کند، نباید به صورت مناطق جدا از یکدیگر عمل نماید.

به باور نخست وزیر هند، آسیای متحد می تواند رخدادهای آینده جهان را شکل دهد و هندوستان امیدوار است قدرت گرفتن یک کشور آسیایی به قدرت گرفتن کشورهای دیگر این قاره منجر شود.

«نارندا مودی» نخست وزیر هند روز گذشته - دوشنبه - برای یک سفر دو روزه، بعد از آنکه به سفر خود به چین و مغولستان پایان داد، وارد کره جنوبی شد.

دهلی نو، کره جنوبی را به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و یک شریک تجاری با ثبات برای خود می داند و در پی افزایش مراودات و حضور شرکت های بزرگ کره ای در هندوستان است.

سفر «مودی» به کره جنوبی که بخشی از یک سفر دوره ای شش روزه به شرق آسیا است، امروز با دیدار از مراکز تجاری بزرگترین شرکت های کره جنوبی به پایان می رسد.

نخست وزیر هند در سفر به چین نیز 50 سند همکاری به ارزش بیش از 22 میلیارد دلار با مقامات چینی امضا کرده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.