افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

فروش سلاح‌های آمریکایی به کشورهای عربی به جنگ‌های خاورمیانه دامن زده است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت فروش سلاح‌های آمریکایی به جنگ‌های کشورهای عربی دامن زده است که این مسئله چشم انداز یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک جدید در منطقه را ایجاد کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، با افزایش فروش سلاح‌های آمریکایی به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، چشم انداز یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک جدید در منطقه را ایجاد شده است.


عربستان سعودی برای جنگ افروزی در یمن از جنگنده‌های اف ۱۵ که ازشرکت بوئینگ خریده است، استفاده می‌کند.


در ادامه این گزارش آمده است: خلبانان امارات عربی متحده هم با استفاده از جنگنده‌های اف ۱۶ شرکت لاکهید مارتین، یمن و سوریه را بمباران می‌کنند. علاوه بر آن قرار است امارات به زودی برای خرید محموله‌ای از پهپادهای تجسسی به منظور اجرای ماموریت‌های جاسوسی در کشورهای همسایه با جنرال اتومیکز قرار دادی به امضا برساند.


درحالی که خاورمیانه بیش از پیش درگیر جنگ‌های نیابتی، درگیری‌های فرقه‌ای و مبارزه با شبکه‌های تروریستی می‌شود، کشورهای این منطقه که تجهیزات آمریکایی در اختیار دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنند و خواهان سلاح‌های بیشتر هستند و این به منزله رونق اقتصادی مقاطعه‌کاران دفاعی آمریکا است که باتوجه به کاهش بودجه پنتاگون به دنبال خریداران خارجی می‌گردند.


نیویورک تایمز افزود: البته این مسئله چشم انداز یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک جدید را در منطقه‌ای که نقشه اتحاد‌های آن به شدت تغییر کرده‌اند ایجاد کرده است.


هفته گذشته مقامات صنعت دفاعی به کنگره اعلام کردند که انتظار می‌رود در چند روز آینده درخواستی از سوی متحدان عربی که با دولت داعش می‌جنگند برای خرید هزاران موشک، بمب و دیگر سلاح‌های ساخت آمریکا دریافت کنند تا این کشور‌ها بتوانند زرادخانه‌های خود را که ظرف یک سال قبل خالی شده است، دوباره پر کنند.


مدت زیادی است که آمریکا در زمینه فروش برخی سلاح‌ها به کشورهای عربی محدودیت‌هایی برای شرکت‌های دفاعی آمریکایی تعیین کرده است تا از این راه برتری نظامی اسرائیل در برابر دشمنان دیرینش در منطقه تضمین شود.


اما از آنجائیکه اکنون اسرائیل و کشورهای عربی یک اتحاد بالفعل علیه ایران تشکیل داده‌اند، دولت اوباما تمایل بیشتری برای باز گذاشتن دست شرکت‌های دفاعی درزمینه فروش سلاح‌های پیشرفته به کشورهای منطقه خلیج فارس دارد و این درحالی است که اسرائیل هم مخالفت چندانی با این مسئله نمی‌کند.


تحلیلگران صنعتی و کار‌شناسان خاور میانه معتقدند بحران این منطقه به افزایش سفارش‌ها برای خرید تسلیحات جدید و پیشرفته منجر شود.


در بخش دیگری از این گزارش از روسیه به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح ایران یاد شده و آمده است: «احتمالا تصمیم ولادیمیر پوتین برای فروش سامانه دفاع هوایی پیشرفته به ایران باعث افزایش تقاضا برای خرید اف ۳۵ خواهد شد که گفته می‌شود احتمالا توانایی نفوذ به این سامانه ساخت روسیه را دارد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.