افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

بازدید نماینده ویژه رییس جمهور از وزارت مخابرات

احمد ضیا مسعود نماینده ویژه رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب در بازدیدی از وزارت مخابرات با هیات رهبری این وزارت دیدار و گفتگو کرد.

نخست بریالی حسام سرپرست وزارت مخابرات معلوماتی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان گفت: وزارت مخابرات وتکنولوژی معلوماتی درصدد آن است تا خدمات باکیفیت مخابراتی، اینترنتی و پستی را با مناسب ترین قیمت برای مردم افغانستان عرضه نماید.

سرپرست وزارت مخابرات در ادامه سخنان شان گفت: دستاوردهای اخیر وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی قرار زیر می باشد:

خدمات مخابراتی در سال 2003 اصلاً در افغانستان وجود نداشت اما بر اساس استراتژی های موفق وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ساحات مسکونی تحت پوشش خدمات مخابراتی قرارگرفته است.

حسام اضافه کرد: با درنظرداشت رشد سریع خدمات مخابراتی و تکنولوژی معلوماتی جایزه جهانی حکومتداری خوب انجمن جهانی GSM را بدست آورده است که یک افتخار بزرگ برای افغانستان می باشد، شبکه فایبر نوری که از جمله بزرگترین و پیشرفته ترین تکنولوژی عصر حاضر می باشد، با تطبیق این پروژه در قیمت خدمات مخابراتی و اینترنتی کاهش قابل ملاحظه ای بعمل آمده است، بیشتر ولایت کشور از طریق فایبر نوری جهت تامین ارتباط مخابراتی با هم وصل گردیده است، در سایر ولایت دیگر کار کیبل فایبرنوری جریان دارد، کشورهای همسایه از طریق کیبل فایبرنوری وصل گردیده و کار توسعه شبکه فایبر نوری در دیگر ولایات کشورجریان دارد.

انجنیرحسام درادامه گفت :در بخش اینترنت پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته است اما کافی نیست و در قیمت خدمات مذکور کاهش چشمگیری بوجود آمده است.

موسسه تکنولوژی معلوماتی و مخابراتی به مثابه اولین موسسه مخابراتی و معلوماتی در همکاری با وزارت محترم تحصیلات عالی بخاطر رشد و انکشاف خدمات مخابراتی و معلوماتی در افغانستان ایجاد شده است.

سرپرست وزارت مخابرات، معلومات مختصری در مورد خدمات پستی و مخابراتی ارایه کرد: خدمات پُست داخلی و بین المللی درکشور طور دوام دار فعالیت دارد، پُسته خانه ها در سراسر کشور طور منظم عرضه خدمات پستی می نمایند، برای شرکت های ُپستی جواز عرضه خدمات پستی توزیع گردیده است، بمنظور تنظیم هرچه بهتر امور پستی کنترل و نظارت از شرکت های پْستی اداره تنظیم مقررات خدمات پستی ایجاد گردید است.

اداره تنظیم خدمات مخابراتی اترا بمنظور تنظیم و نظارت از فعالیت شرکت های مخابراتی ایجاد گردیده است که وظایف زیر را عهده دار می باشد، صدور، تعدیل، تقلیل و لغو جوازهای خدمات مخابراتی و اینترنتی توسط اداره اترا صورت می گیرد، جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز مخابراتی در کشور، جریمه متخلفان، کشف و ضبط دستگاه های سیم باکس را که به صورت غیر مجاز فعالیت داشتند، توقف فعالیت شرکت های بدون جواز در این عرصه، جلوگیری سایت های غیر اخلاقی و فلتریشن نت کافی ها و فعالیت های شان تحت نظارت قرار دارند، اداره تنظیم خدمات مخابراتی مسوولیت صدور جوازهای فریکونسی برای رادیو وتلویزیون را نیزعهده دار می باشد، صندوق بمنظور انکشاف خدمات مخابراتی درمناطق روستایی و قریه جات افغانستان ایجاد گردیده است که شرکت های مخابراتی ازعاید ما هوار خویش 2.5 درصد را به این صندوق می پردازند.

بیشتر مناطق محل ها درکشور بشکل سبسایدی ازطریق همین صندوق تحت پوشش خدمات قرار گرفته است هم چنان در نظر است تا متباقی محلات دور افتاده کشور در آینده نزدیک تحت پوشش خدمات مخابراتی قرارداده شود.

محترم بریالی حسام در مورد عرضه خدمات 3G تکنولوژی نسل سوم و تذکره الکترونیکی گفت: تذکره الکترونیکی سند است که از جعل و تذویر جلوگیری و درکاهش و از بین بردن فساد کمک می نماید. علاوه بر آن در امر مهم ملی یعنی انتخابات شفافیت را به وجود آورد و پروسه انجام آن را سریع می سازد، از این کارت می توان درتنظیم سایر بخش ها استفاده بعمل آورد، وزارت مخابرات مسوولیت ایجاد سیستم تکنیکی تذکره الکترونیکی را به عهده دارد و توزیع تذکره از مسوولیت های وزارت محترم داخله می باشد و در قسمت ایجاد سیستم تذکره الکترونیکی از پیشرفته ترین تکنولوژی استفاده بعمل می آید که از طریق این سیستم نشان انگشت، عکس چشم گرفته می شود و تمام معلومات های دارنده تذکره الکترونیکی در دیتابیس مرکزی ثبت می گردد و این سیستم مذکور 100 درصد مصون و مطمین بوده آماده توزیع می باشد.

محترم حسام در بخش حکومت داری الکترونیکی و تلویزیون دیجیتالی نیز گفت: جهت عرضه بهتر خدمات، بهبود سطح زندگی هموطنان عزیز در خصوص ایجاد و تقویت حکومتداری موثر و شفاف گام های متعددی را برداشته که قرار زیر خلاصه می گردد.
• ایجاد شهرک ICT
• معالجه از راه دور
• آموزش از راه دور
• برنامه آگاهی دهی برای زارعان با استفاده از تکنولوژی معلوماتی
تلویزیون های دیجیتالی
• شرکت های تلویزیونی منبعد ضرورت ندارند که فرکانس بگیرند و تاورها را اعمار نمایند بدین ترتیب از مصارف متعدد در این زمینه جلوگیری می گردد.
• پروگرام های تلویزیونی از طریق شبکه های دیجیتال مرکز و در تمام ولایت توسعه می نماید.
• تعویض سیستم انالوگ موجود تلویزیونی با سیستم جدید دیجیتال و وضع قواعد برای تلویزیون های که در کشور فعالیت دارند.
• افغانستان برای ستلایت درموقعیت 50 درجه شرق در مدار موقعیت دارد.
• ایجاد ستلایت جهت تأمین ارتباطات دولتی ، نشرات تلویزیونی و سایر استفاده های تجارتی مورد استعمال قرار میگیرد.

محترم بریالی حسام سرپرست وزارت مخابرات در خاتمه از تشریف آوری نماینده فوق العاده رییس جمهور ابراز سپاس و قدردانی نمود. متعاقبا محترم وهاب الدین سادات معاون مالی و اداری طی پرزنتیشن فعالیت های بخش مالی، اداری و منابع بشری را ارایه نمود.

سپس ایمل مرجان معاون IT وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی دربخش خویش پرزنتیشن را ارایه نمود و در ادامه خیرمحمد فیضی عضو بورد اداره اترا وگل احمد راستمن رییس شرکت مخابراتی افغان تیلی کام پرزنتیشن های خویش را به حاضران به نمایش گذاشت و معلومات داد.

در آخر محترم احمد ضیا مسعود نماینده ویژه رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب بیانیه شانرا چنین آغاز کرد: موفقیت های وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی را به هیات رهبری و کارمندان این وزارت تبریک گفت و فعالیت های این وزارت را ستایش و قدردانی کرد و خدمات این وزارت را مهم و ارزنده شمرد.

محترم مسعود در ادامه سخنان خویش گفت: مساله اصلاحات و حکومت داری خوب یکی از موضوعات مهم شرایط زندگی فعلی اداری کشور خواند، متاسفانه هنوزهم در کشورما یک اداره خیلی عقب مانده وجود دارد که دارای پروسیجرهای عقب مانده و فساد زا می باشد و کارها به کندی پیش برده می شود.

در مرحله که یک حکومت تازه در کشور بوجود آمد بسیار مهم استکه ما معتقد به یک اصلاحات اداری عمیق در همه نهادهای حکومتی خود باشیم تا از این طریق بتوانیم برای هموطنان خویش خدمات قابل ملاحظه عرضه کنیم.

وی در ادامه گفت: کارکردهای وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی دریک دهه گذشته عالی بود و اگر به همین شکل در تمام وزارتخانه ها تعقیب می شد و اگر جدی تعقیب می گردید ما امروزصاحب نهادها و وزارتخانه های تخصصی می بودیم که به همه نیازمندی های جامعه ما پاسخگو بود اما با تاسف ما بسیاری از وزازتخانه ها را می بینم که در مرحله تکاملی که وزارت مخابرات رسیده آنها نایل نگردیده اند.

ایشان در ادامه افزود: در کشور بیش از 23 میلیون تن از خدمات موبایل استفاده می کنند، بیش از 85 درصد فضای کشورما یک زیربنای مسایل تکنیکی یا یانترنتی دارد و بیش از 4 میلیون تن به خدمات اینترنتی دسترسی دارند.

موضوع فایبرنوری مساله مهمی است که می تواند افغانستان را با کشورهای همسایه وصل کند و یک پدیده مهم تکنیکی می باشد که می تواند به حیث یک گذرگاه معلوماتی ازآن استفاده صورت گیرد، همان طور که مسایل ترانسپوری درکشور اهمیت بسیار دارد در مسایل اقتصادی به همان اندازه خدمات وزارت مخابرات هم درکشور حایز اهمیت است چون کشورها را با هم ارتباط می دهد و سرعت رشد اقتصاد و تجارت را توسعه می بخشد و انتقال معلومات نیز بین کشورها نقش ارزنده را ایفا می کند که خوشبختانه کشور ما امروز در یک مرحله قرار دارد که اگر خدا بخواهد مساله فایبرنوری باکشور های همسایه حل گردد ما به حیث یک گذرگاه مسایل معلوماتی دربین کشورهای منطقه نقش ایفاکنیم که این یک افتخار بزرگ منطقوی است.

همان طور که کشور ما از نظر تجارت کشور منطقه مرکزی است می تواند ازنقطه نظرIT هم یک کشور مرکزی باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.