افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

سقوط قیمت نفت به سود غرب، ‌به ضرر اقتصاد جهانی

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت، گرچه کاهش قیمت نفت به سود مشتریان نفت در غرب می‌باشد اما هزینه سنگینی بر ثبات قیمت‌های جهانی دارد.

خبرگزاری فارس: سقوط قیمت نفت به سود غرب، ‌به ضرر اقتصاد جهانی

کاهش قیمت نفت تنها کشورهایی را که به درآمد حاصل از نفت وابسته بودند تحت تاثیر قرار نداده بلکه بر اقتصاد دیگر کشورها نیز تاثیر گذار است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی امروز (شنبه) نوشت اقتصادهای پیشرفته از تورم و کاهش قدرت رنج می‌‌برند اما زمانی که قیمت نفت خیلی کاهش پیدا می‌کند، این بی ثباتی برای کشورهایی که به تولید نفت وابسته‌اند، خوشایند نخواهد بود.

به نوشته این گزارش شرایط میانی هم برای برخی کشورهای وجود دارد اما هنوز هیچ اقتصاددانی ابراز خوشنودی از سطح قیمت نفت نداشته است.

این گزارش با اشاره به وضعیت انگلیس می‌نویسد پایین رفتن قیمت نفت برای کشورهای بریتانیا غیر از اسکاتلند بهتر از بالا رفتن آن است. گرچه انگلیس از نظر منابع انرژی از بسیاری کشورها مثل ژاپن قوی‌تر است، اما منابع درآمدی انگلیس بیشتر بر پایه تجارت و صنایع است تا فروش منابع طبیعی البته ماه‌ها به طول خواهد انجامید تا کاملا تاثیر این کاهش قیمت دیده شود.

پس برای دنیایی که به قیمت نفت بشکه‌ای 100 دلار داشت عادت می‌کرد، با کاهش قیمت نفت اتفاقات بسیاری روی خواهد داد و وزیر خزانه داری انگلیس کریسمس آرامی پیش رو دارد.

به گفته ایندیپندنت،‌ در صورت تفویض اختیار حداکثری که بودجه اسکاتلند را از انگلیس جدا می‌کند، بیشتر در آمد اسکاتلند وابسته به درآمد حاصل از فروش نفت خواهد شد که در نتیجه کاهش قیمت نفت بر خزانه‌داری اسکاتلند تاثیر گذار خواهد بود اما در صورت عدم جدایی درآمد های دیگر از بخش تجارت نصیب اسکاتلندی‌ها نیز می‌شود.

در کشورهای دیگر نیز اگر قیمت نفت کاهش پیدا کند و قیمت‌های کالا به تبع آن تعدیل شود، در نتیجه تورم کمتری در سال جدید میلادی شاهد خواهیم بود. چرا که قیمت‌های طلا، پلاتونیوم، ‌شکر،‌پنبه و سویا کاهش پیدا کرده بنابراین هزینه‌های مواد غذایی و پوشاک هم کاهش خواهند داشت.

افزایش اندک اخیر درآمدها نیز بیشتر به چشم خواهد آمد. بانک انگلیس با کاهش تورمی بیش از آن‌چه مورد انتظار است قادر خواهد بود سود بانکی را در پایین‌ترین حد خود نگه دارد که به سود خریداران مسکن در این کشور خواهد بود.

اما اقتصادی که از این کاهش قیمت نفت وگاز بسیار آسیب خواهد دید روسیه است چرا که بودجه این کشور به درآمد حاصل از منابع طبیعی بسیار وابسته است بنابراین تورم در این کشور رو به افزایش گذاشته و ارزش واحد پولشان کاهش خواهد یافت که بر سطح زندگی عمومی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

برای خود آمریکا که در کاهش قیمت نفت نقش مهمی داشته، کاهش قیمت نفت دو جنبه خواهد داشت، در رقابت با عربستان سعودی و با وجود نفت شیل، آمریکایی‌ها با عقب گذاشتن اعراب در تولید محصول جلو افتاده بودند اما وقتی قیمت نفت کاهش یافته است، نفت وگاز شیل دیگر ارزشی برای خریداران نخواهد داشت و همین به سود اُپک خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.