افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

لاوروف: اگر کی‌یف توان نظامی بکار نمی‌گرفت، بحرانی در اوکراین رخ نمی‌داد

وزیر خارجه روسیه با ذکر اینکه اگر توان نظامی در شرق اوکراین بکار گرفته نمی‌شد، بحران کنونی بوجود نیامده بود، یادآور شد برگزاری انتخابات محلی در دونتسک و لوهانسک بخشی از توافقات مینسک است.

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که این امکان وجود داشت که بحران کنونی در اوکراین بوجود نمی آمد، اگر مقامات کی‌یف توان نظامی در شرق کشور بکار نگرفته و به اصل توافق برای حل و فصل مشکلات احترام می‌گذاشتند.

لاوروف در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» و شبکه تلویزیونی «لایف نیوز» (Life News) گفت: «لازم بود تا توافقات صورت گرفته در 21 نوامبر سال گذشته بین رهبران مخالفان دولت و «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهوری سابق اوکراین که اولین اقدام آن تشکیل دولت وحدت ملی و بعد هم فراهم سازی زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود، اجرا می‌شد و در این صورت هرگز بحرانی به این شکل در اوکراین بوجود نمی‌آمد».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور نتیجه انتخابات آتی در جمهوری‌های خودخوانده مردمی دونتسک و لوهانسک را، اگر این انتخابات بر اساس طرح در نظر گرفته شده، پیش برود، به رسمیت خواهد شناخت.

لاوروف گفت: «این انتخابات در تاریخ 2 نوامبر در استان‌های دونتسک و لوهانسک برگزار خواهد شد که از لحاظ قانونی شدن حکومت محلی در این مناطق اهمیت زیادی دارد. ما معتقدیم که این امر (برگزاری انتخابات) یکی از جهت گیری‌های مهم توافقات مینسک بوده و کاملا قانونی است و روی این حساب می‌کنیم که این انتخابات کاملا آزادانه و بدون هیچ اعمال فشار و اقدامی برای برهم زدن آن از خارج صورت بگیرد».

وزیر خارجه تاکید کرد که دونتسک و لوهانسک مناطقی هستند که مردم آن نتوانستند با کودتای نظامی در کی‌یف و عواقب آن کنار بیایند . آنها دارای ویژگی‌های تاریخی خاص خود هستند که اوکراین کنونی را تشکیل داده و باید به خواست و نظر آنها احترام گذاشته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در عین حال تاکید کرد که مسکو خواستار آغاز مذاکرات ملی همه جانبه در اوکراین با حضور نمایندگان مردم مناطق دونتسک و لوهانسک است.

وی افزود: «همانظور که ما قبلا نیز بارها گفته‌ایم، لازم است تا نتیجه همه پرسی صورت گرفته در ماه مه گذشته در مناطق دونتسک و لوهانسک که خواست مردم آنجا را نشان می‌دهد، مورد احترام قرار بگیرد و بر این عقیده هستیم که نتیجه این همه پرسی باید از طریق گفت‌وگو بین نمایندگان این مناطق و کی‌یف، در سطوح مختلف، از جمله به شکل بین المللی مورد بررسی قرار بگیرد».

به گفته لاوروف، لازم است تا هر چه سریعتر چنین گفت‌وگوهایی بر اساس بیانیه ماه آوریل سال 2014 که با حضور نمایندگان روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفته، آغاز شود. این توافقات اجرا نشده و همین مسئله باعث وخامت بیشتر اوضاع در شرق اوکراین شده است.

وزیر خارجه روسیه لاوروف همچین ابراز امیدواری نمود که نتیجه انتخابات پارلمانی در اوکرین به تشکیل دولتی بر اساس وعده‌های داده شده از سوی «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین منجر شود و این مسئله بتواند به حل و فصل بحران در این کشور کمک کند.

لاوروف ابراز اطمینان نمود که روسیه با پارلمان اعلاء (رادا) و دولت آینده اوکراین همکاری داشته باشد، بویژه به این دلیل که اکثریت پارلمانی از آن «بلوک پترو پروشنکو» است که شریک روسیه بشمار می‌رود.

به گفته وی، پروشنکو بارها بر لزوم اجرای توافقات مینسک تاکید کرده است و ما امیدواریم که دولت جدید اوکراین خود را موظف به اجرای این توافقنامه بداند تا روند حل و فصل بحران در این کشور به مسیر سیاسی-دیپلماتیک بازگردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.