افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

استقبال جهانی از توافق «عبدالله-اشرف‌غنی»

پس از امضای توافقنامه نهایی ایجاد دولت وحدت ملی بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کشورهای مختلف، سازمان‎های جهانی و دفاتر سیاسی آنان در کابل از این توافق استقبال کردند.

سفارت ایران در کابل، سفارت آمریکا در کابل، سفارت انگلیس در کابل، کاخ سفید، وزیر خارجه آمریکا و دفتر سازمان ملل متحد در کابل از توافق نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان استقبال نموده و دفتر سازمان ملل متحد و «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان پیروزی اشرف‎غنی احمدزی در انتخابات را تبریک گفتند.

سفارت ایران در کابل با انتشار اطلاعیه‎ای از توافق نهایی میان کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در مورد ایجاد دولت وحدت ملی استقبال نموده است.

در این اطلاعیه آمده است: مشارکت پرشور مردم مسلمان افغانستان در انتخابات و حمایت آنان از ساز و کارها انتقال مسالمت‎آمیز قدرت، نشان‎دهنده عمق درک سیاسی آنان از اهمیت مردم‎سالاری است.

در ادامه این اطلاعیه تأکید شده است: سفارت ایران در کابل دستیابی 2 کاندیدای ریاست جمهوری به توافق را فرجامی خوش بر روند انتخابات دانسته و آن را بستر مناسبی برای مشارکت حداکثری و ایجاد همدلی میان اقوام مختلف و نیروهای سیاسی می‌داند.

در پایان این اطلاعیه آمده است: اجرای توافق حاصله میان کاندیداها ضامن تداوم ثبات، آرامش و حرکت مؤثر در جهت حل مشکلات موجود افغانستان خواهد بود.

کاخ سفید نیز با انتشار اطلاعیه‎ای در رسانه‎های محلی افغانستان اعلام کرد از توافق کاندیداها استقبال کرده و ملت این کشور را سزاوار یک دولت مشروع و مؤثر می‎داند.

در این اطلاعیه آمده است: کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت و سازش نیازمندی‎های این کشور را در نظر گرفته و از قدرت طلبی‎های شخصی خود گذشته‎اند.

کاخ سفید آمریکا ضمن تأکید بر تداوم همکاری‎های خود به این کشور اعلام کرده که ایجاد دولت از راه انتخابات یکی از راه‎های ممکن بوده و به همین دلیل آمریکا و جامعه جهانی کمک‎های خود به این کشور را ادامه خواهد داد.

در اطلاعیه کاخ سفید آمده است: آن کشور منتظر ایجاد دولت جدید در این کشور است تا رئیس دولت، پیمان امنیتی میان 2 کشور را امضا نموده و این پیمان ضامن تداوم حمایت واشنگتن از کابل شود.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار اطلاعیه‎ای از توافق کاندیداها استقبال نموده و آن را نتیجه سیاست آن‎ها دانسته و نوشته است: کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور ملت را مقدم بر منافع خود قرار داده‎اند.

«یان کوبیش» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در کابل نیز با انتشار اطلاعیه‎ای از توافق کاندیداها استقبال نموده و آن را گام مناسبی برای رسیدن افغانستان به ثبات خوانده است.

یان کوبیش در این اطلاعیه آورده است: بی‎اعتقادی به پیروزی انتخابات در ماه‎های اخیر روی امنیت، اقتصاد و پیشرفت افغانستان تأثیر مستقیم داشته است.

نماینده سازمان ملل متحد در کابل همچنین اعلام کرده که کاندیداها باید توافقات را زودتر به مرحله اجرا بگذارند تا جامعه جهانی همچنان در کنارشان باشند.

سفارت انگلیس در کابل نیز با انتشار اطلاعیه‎ای در رسانه‎ها توافق کاندیداها را پایان بلاتکلیفی در افغانستان خوانده و آن بستر مناسبی برای انتقال صلح‎آمیز و دموکراتیک قدرت سیاسی در این کشور دانسته است.

در پایان این اطلاعیه آمده است: ما انتظار داریم با دولت جدید افغانستان کار کنیم تا مردم این کشور از آینده مرفه و صلح‎آمیزی که مستحق آن است، برخوردار شوند.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیر کل ناتو نیز با انتشار اطلاعیه‎ای ضمن استقبال از توافق کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: اکنون من 2 نامزد را تشویق می‌کنم که مسئولیت خود را در فضای همکاری و مشارکت در افغانستان به پیش ببرند.

راسموسن در این اطلاعیه نوشته است: ناتو منتظر برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید افغانستان است.

در پایان این اطلاعیه آمده است: رسیدن به این توافق با مشکلات، مشارکت و از خود گذشتگی‌های 2 نامزد همراه بود و امضای این توافق احترام به روند دموکراتیک و فرصت مهمی برای وحدت و ثبات افغانستان است.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد: «حامد کرزی» رئیس جمهور کنونی افغانستان نیز پیروزی اشرف‎غنی احمدزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تبریک گفت.

کرزی در این اطلاعیه نوشته است: توافق میان کاندیداها سبب برون رفت این کشور از وضعیت جاری شده و وی از توافق میان کاندیداها و اعلام نتایج نهایی انتخابات خرسند است.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان ظهر دیروز با یکدیگر در مورد ایجاد دولت وحدت ملی توافق نموده و توافقنامه‎ای را نیز با حضور مقام‎های بلند پایه دولتی افغانستان امضا کردند.

پس از آن، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شب گذشته نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را با پیروزی اشرف‎غنی احمدزی اعلام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.