افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

چرا عبدالرحمان هزاره ها را قتل عام کرد

عبدالرحمان با انحصار قدرت و سیاست، نه برای افغانستان پیشرفت اقتصادی، رشد فکری و فرهنگی و اعتبار بین المللی کسب نکرد بلکه سلطنت اش، حاکمیت هراس و وحشت، فقر و تبعیض بود.

به شهادت تاریخ در یک جنگ نابرابر 62 درصد از جمعیت هزاره در دوره عبدالرحمان قتل عام شدند، جرم این انسان ها دو چیز بود قوم و مذهب. محترم ابراهیمی گرجستانی در گفتگوی اختصاصی با شفقنا دلایل کشتار هزاره ها در دوره عبدالرحمان را بازخوانی کرده است که بخشی از آن را درزیر می خوانید.

پیش از اینکه قضیه حذف هزاره ها مطرح شود باید اشاره کنیم که هزاره ها از قدیم بعنوان یک نیروی برجسته مطرح بوده اند. ما درگذشته های دور در منابعی مثل سفرنامه اسکندر می بینیم که این مردم در آنزمان در برابر اسکندر و سپاهیان اش مقاومت کردند، همچنین علیه چنگیزخان دربامیان جنگیدند و رشادت ها از خودشان نشان دادند. آنطور که در برخی منابع تاریخی آمده است اصل و نسب سلسله غوریان نیز به هزاره ها برمی گردد.

سلسله غوریان ، چنان قدرت یافتند که دامنه تصرفات شان بخش هایی ازهند را نیز فرا می گرفت. در رابطه به نسل کشی دوران عبدالرحمان باید گفت که وی تنها با هزاره ها نجنگیده است، با پشتون های غلجایی، شینواری و... در مشرقی جنگهایی داشته، کشتارهای نموده است.

همچنین با مردم شمال به رهبری سردار اسحاق خان و نیز با مردم نورستان جنگیده است اما نحوه ی برخورد و جنگ های خونین او با هزاره کاملا متفاوت ازچیزی است که دردیگر جنگهایش دیده می شود. دراینجا بهتر است بدانیم که چه انگیزه ای عبدالرحمان را وادار می کرد که به شدیدترین شکل ممکن و بسیار خشن و وحشیانه این رفتار را داشته باشد؟ این یکی ازبخش های تاریخ سیاه افغانستان می باشد که هیچ رابطی به (تعصب ندارد) و یاد آوری آن به گونه ای آن برای نسل های آینده افغانستان ضروری می باشد و بهتر است زوایای تاریخ تاریک کشور خود را دانسته و همه از آن پند بگیرم تا چنین ظلم و ستمی درآینده رخ ندهد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.