افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

تصاویری از ۱۰ روز خشم معترضان در «فرگوسن»

یک نوجوان سیاهپوست آمریکایی ۱۰ روز پیش در حالیکه غیرمسلح بود و تسلیم شده بود، توسط مأموران پلیس «فرگوسن» کشته شد. برخلاف انتظار مسوولان آمریکایی، معترضان این ایالت با تظاهرات خود آتشی برپا کرده‌اند که حتی رئیس‌جمهور آمریکا نیز از خاموش کردن آن مستأصل شده است.
 حدود 10 روز پیش، «مایکل براون»، نوجوان سیاهپوست غیرمسلح 18 ساله آمریکایی در شهر فرگوسن حومه «سنت لوئیس» ایالت «میسوری» آمریکا با شلیک گلوله مأمور پلیس سفیدپوست آمریکا کشته شد.

 

 

این مسئله خشم مردم شهر فرگوسن را برانگیخت و تظاهرات به این اقدام پلیس که از نظر اکثر آنها یک عمل نژادپرستانه بوده است، آغاز شد.

 

«دارن ویلسون»، مامور 28 ساله پلیس آمریکا که به این نوجوان آمریکایی تیراندازی کرد، ظاهراً به تعلیق درآمده است و تحت حمایت پلیس در محلی نامعلوم است.

 

با اینحال که مسوولان ایالت میسوری اعلام کردند که درباره این حادثه تحقیق می‌کنند اما معترضان آمریکایی آرام و قرار ندارند و تظاهرات از همان فردای این اتفاق آغاز شد.

 

پلیس به جای برقرار کردن آرامش، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های بی‌حس کننده و دودزا علیه معترضان استفاده کرد و معترضان نیز به خشم آمدند و متقابلاً به سمت پلیس بطری‌های آب پرتاب کردند.

 

واکنش مسوولان آمریکایی به این رخداد بسیار ناچیز بود و در بالاترین سطح «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا، خواستار بازگشت آرامش به شهر فرگوسن شد و گفته است که «اریک هولدر»، دادستان کل آمریکا را برای نظارت بر تحقیقات پیرامون قتل مایکل براون به این شهر اعزام می کند.

 

در چند شب اخیر تظاهرات در فرگوسن بعد از آن به اوج خود رسید که نتیجه اولیه کالبدشکافی جسد براون نشان داد که 6 گلوله از مقابل به این نوجوان سیاهپوست شلیک شده است و این در تناقض با ادعاهای پلیس آمریکا بود که مدعی شده بود براون در حال فرار مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

 

«جی نیکسون» فرماندار ایالت میسوری با تشدید خشم مردم فرگوسن، اعلام قانون منع آمد و شد کرد و طبق حکم وی معترضان حق نداشتند از نیمه شب تا 5 صبح به وقت محلی تظاهرات کنند اما معترضان بی‌توجه به این هشدارها به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات برپا کردند.

 

پلیس ایالت میسوری در تظاهرات دوشنبه‌ شب، شیوه خود را تغییر داد و با مستقر کردن خودروهای زرهی و تانک‌، معترضان را محاصره کردند و زنجیره‌ای از پلیس و گارد ملی که به منطقه اعزام شده تشکیل دادند.

 

مأموران پلیس ماسک به صورت داشتند و خودروهای زرهی داشتند و دستان خود را به هم گره کرده بودند و به سمت معترضان حرکت کردند و یک مأمور پلیس نیز پشت بلندگو هشدار می‌داد که معترضان منطقه را ترک کنند و سپس به سمت معترضین می‌رفتند و چند نفر از آنها را دستگیر می‌کردند.

 

برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند که دو نفر در این اعتراضات مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفتند و زخمی شدند و 31 نفر دیگر نیز دستگیر شدند.

 

10 روز از اعتراضات مردم ایالت میسوری گذشته است و خانواده براون تأکید کردند که تنها عدالت است که می‌تواند صلح را به شهر فرگوسن بازگرداند و شواهد نشان می‌دهد معترضان قصد ندارند به اعتراضات خود تازمانیکه خواسته‌اشان که برقراری عدالت است، محقق شود، پایان دهند.

 

رسانه‌های غربی نیز در توصیف این رخدادها تحلیل‌های گوناگونی نوشتند و برخی گزارش کردند که فرگوسن به منطقه جنگی تبدیل شده است و تصاویر منتشر شده، شبیه به زمانی است که میدان تحریر قاهره دچار بحران جنگ داخلی شده بود.

 

روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش کرد که قدرتنمایی پلیس و گارد ملی آمریکا هم نتوانست، اعتراضات مردم فرگوسن را سرکوب کند.

 

پدر مایکل براون، نوجوان سیاهپوستی که به دست پلیس ایالت میسوری کشته شد

اگر این اعتراضات در روزهای آینده پایان نیابد ممکن است نگرانی بر مسوولان آمریکایی لرزه بیاندازد زیرا امروز رسانه‌های غربی گزارش کردند که مردم نیویورک نیز در همدردی با مردم فرگوسن به رفتار تبعیض آمیز پلیس آمریکا اعتراض کردند و تظاهرات برپا کردند.

 

شبکه سی ان ان گزارشات تبعیض‌آمیزی از اعتراضات مردم فرگوسن منتشر می‌کرد و حتی برخی از فعالان توییتری گزارش کردند که این شبکه در توصیف معترضان از واژه «سیب گندیده» استفاده کرد و در همین راستا معترضان به این تبعیض در پوشش خبری این اعتراضات، در مقابل دفتر «سی‌ان‌ان» در «آتلانتا» ایالت «جورجیا» آمریکا تظاهرات برپا کردند.

 

پایان این تظاهرات و اینکه آیا این اعتراضات می‌تواند اندکی در رفتار تبعیض‌‌آمیز پلیس آمریکا تأثیری داشته باشد، هنوز نامشخص و در هاله‌ای از ابهام است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.