افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

غربیها بر سر عناصر معدنی افغانستان می جنگند

در ولایت هلمند بین نیروهای آمریکایی و انگلیسی بر سر منابع لیتیوم افغانستان جنگ و درگیری در جریان است! در اهمیت عنصر لیتیوم همین بس که اخیرا کارشناسان فرانسوی موتری با استفاده از باطری لیتیومی ساخته اند که می تواند با 15 دقیقه شارژ، 500 کیلومتر رانندگی کرد

 شاید برای بسیاری این سوال پیش آید که در تمامی این دوازده سیزده سال هواپیماهای سنگین باربری غربی که بدون هیچ گونه نظارتی از سوی دولت افغانستان، به راحتی در هر کجای کشور ما که بخواهند فرود می آیند و پس از بارگیری دوباره خارج می شوند، چه چیزی می آورند و چه چیزی می برند؟!

طی سالها گذشته همیشه گفته می شد که هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد. آمریکا نیز برای رضای خدا به افغانستان لشکرکشی نکرده است و آینده مشخص خواهد کرد که غربیها با همکاری بعضی مقامات داخلی چه جنایاتی را در حق ملت مظلوم افغانستان از لحاظ دزدیدن ثروت ملی آنها انجام داده اند.

برای توضیح بیشتر باید اعتراف کرد در دنیای امروز یکی از دلایل اصلی جنگ، جنگ انرژی است و دولت آمریکا از اشغال کشور ما علاوه بر اهداف ژئوپلیتکی و ژئواستراتژیکی بدنبال چهار عنصر توریوم، اورانیوم، بریلیوم و لیتیوم بوده است.

کارشناسان می گویند حتی امروز در ولایت هلمند بین نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی بر سر منابع لیتیوم افغانستان جنگ و درگیری در جریان است!

در اهمیت عنصر لیتیوم همین بس که اخیرا کارشناسان فرانسوی موتری با استفاده از باطری لیتیومی ساخته اند که می تواند با 15 دقیقه شارژ، 500 کیلومتر رانندگی کرد.

شاید نگاهی به آنچه که این چهار عنصر را دارای اهمیت کرده جالب توجه باشد.

*توریوم Thorium

این ماده از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است که نشانه کوتاه آن Thو عدد اتمی آن ۹۰ است. توریوم یکی از پُر چگالی ترین مواد موجود روی این کره خاکی است، که حدود 20 میلیون برابر ذغال سنگ انرژی دارد و می توان به عنوان یک منبع ایده‌آل انرژی از آن بهره گرفت.

چرخه سوخت توریوم نوعی از چرخه سوخت هسته‌ای است که از ایزوتوپ‌های توریوم به عنوان ماده باردار رآکتور در آن استفاده می‌شود. چرخه سوخت توریوم نسبت به چرخه سوخت اورانیوم دارای مزایایی است که از جمله آن این است که دارای خواص فیزیکی و هسته‌ای بهتری است و تولید پلوتونیم و آکتینید کمتری دارد.

نگرانی‌ها در مورد محدود بودن معادن اورانیوم باعث ایجاد توجه دانشمندان به این ماده جایگزین و کم خطر تر شده است. از آنجا که توریوم قابلیت‌های فراوانی در کاربردهای صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دارد و در عین حال برای تولید سلاح‌های هسته‌ای مناسب نیست، جایگزینی آن با چرخه اورانیوم مورد توجه مجامع بین المللی حامی صلح قرار گرفته است.

تخمین زده شده است که ذخایر توریوم در زمین چهار برابر اورانیوم است. توریوم را می‌توان از ماسه مونازیت استخراج کرد. از آنجا که توریوم بر خلاف اورانیوم فقط یک ایزوتوپ دارد برای استفاده آن در رآکتور نیازی به جداسازی ایزوتوپ ها نیست. کشور ما افغانستان یکی از مناطقی در دنیا است که منابع قابل توجهی از این عنصر ارزشمند را در دل خود جای داده است.

* اورانیوم Uranium

اورانیوم یکی از عنصرهای شیمیایی است که عدد اتمی آن ۹۲ و نشانه آن U است. اورانیوم در جدول تناوبی جزو آکتنیدها قرار می‌گیرد. ایزوتوپ ‎ ۲۳۵Uاورانیم در نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای به عنوان سوخت و در سلاح‌های‌اتمی به عنوان ماده منفجره استفاده می‌شود.

اورانیم به طور طبیعی فلزی سخت، سنگین، نقره‌ای رنگ و پرتوزا است. این فلز کمی نرم تر از فولاد بوده و تقریبآ قابل انعطاف است. اورانیم یکی از پر چگالی ترین فلزات پرتوزا است که در طبیعت یافت می‌شود؛ چگالی آن ۶۵٪ بیشتر از سرب و کمی کمتر از طلا است.

شاید جالب باشد بدانید که سال‌ها از اورانیم به عنوان رنگ دهنده لعاب سفال یا برای تهیه رنگ‌های اولیه در عکاسی استفاده می‌شد و خاصیت پرتوزایی (رادیواکتیو) آن تا سال ۱۸۶۶ میلادی ناشناخته ماند و قابلیت آن برای استفاده به عنوان منبع انرژی تا اواسط قرن بیستم میلادی مخفی بود. همسایه فارسی زبان ایران، از جمله کشورهایی است که معادن اورانیوم را در خود جای داده است.

* بریلیوم Beryllium

بریلیوم عنصری است فلزی با عدد اتمی ۴ در گروه IIAو در دوره دوم جدول تناوبی جای دارد. جرم اتمی آن 9.0121 و ظرفیت آن ۲ است.

این عنصر ارزشمند ایزتوپ پایدار ندارد و در طبیعت به صورت بریل که یکی از سنگ‌های گرانبها است، یافت می‌شود.

بریلیوم فلزی سخت، شکننده، به رنگ سفید خاکستری است که دارای جرم حجمی 1.85 و نقطه ذوب 1280 می باشد. بریلیوم در اسید ها (به جز اسید نیتریک) و قلیاها محلول است و دربرابر عمل اکسایش در دماهای معمولی مقاوم است.

این عنصر گران بها رسانایی گرمایی و ظرفیت گرمایی زیادی دارد و سبک‌ترین فلز شناخته می‌شود؛ جوشکاری و زردجوش آن مشکل است و نسبت به اشعه ایکس بسیار خوب نفوذپزیر است.

* لیتیومLithium

لیتیوم با نماد شیمیاییLi یک فلز قلیایی نقره‌ای- سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک ترین فلز و کم چگالی ترین عنصر جامد است و مانند دیگر فلزهای قلیایی، لیتیوم هم بسیار واکنش پذیر و آتشگیر است به همین دلیل بیشتر آن را زیر روغن صنعتی نگاه می‌دارند.

لیتیوم البته فلز نایابی نیست. میزان لیتیوم موجود در پوسته زمین برابر با 6 هزارم درصد است که بنظر کم می‌آید اما همین اندازه نیز از موجودی فلزات دیگر مانند قلع و جیوه بیشتر است و تنها فرقی که میان لیتیوم و دیگر فلزها وجود دارد، وضعیت پراکندگی آن بر روی کره زمین است.

نخست آنکه مکانهایی که لیتیوم در آنجا گرد آمده‌ است زیاد نیستند. منابع قابل توجه و شناخته شده لیتیوم بر روی زمین افغانستان، شیلی، آرژانتین، تبت، چین، ایالت نوادای آمریکا و بولیوی می‌باشند.

کشور ما واقعا دارای معادن سرشاری است که با استخراج آنها می توان تک به تک مردم را از این وضعیت اسف بار خارج ساخت. اما این نظریه شرط و شروطی را دارا است. متاسفانه در کشوری مثل کشور ما عوض این که از این منابع در جهت بهتر ساختن وضع زندگی مردم استفاده شود، این منابع به علت فساد اداری و داشتن موسسات ضعیف تلف شده و مصیبت آفرین است.

در چنین شرایطی از یک طرف سودجویان داخلی هر کس به نفع خود عمل می نماید و از طرف دیگر دلسوزان ظاهری غربی. اینگونه است که به جای اینکه این ثروت معدنی عظیم خداداد برای آسایش و سعادت مردم مورد استفاده قرار گیرد، در جیب های برخی از بزرگان افغانستانی و بسیاری از کشورهای غربی قرار می گیرد و وضعیت ملت روز به روز بدتر از گذشته می گردد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.