افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

نوری مالکی در صدر جدول پیشتازان

جبهه ایتلافی نخست وزیر عراق در نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی عراق پیشتاز بوده و در صدر قرار دارد.

 نتیجه ابتدایی انتخابات پارلمانی عراق که ماه گذشته برگزار شد نشان می دهد که ایتلاف نوری مالکی نخست وزیر این کشور درصدر قرار دارد.
جبهه ایتلافی نخست وزیر ۹۲ کرسی از ۳۲۸ کرسی پارلمان را به دست آورده و با فاصله زیاد از سایر گروه های سیاسی جلو افتاده است و در ۱۰ ولایت از ۱۸ ولایت عراق از رقبای خود پیشی گرفته است.
بلوک "الاحرار" به رهبری مقتدا صدر ۳۶ کرسی از آن خود ساخته و در مقام دوم قرار دارد. بلوک "الواطن" عمار حکیم، روحانی بانفوذ دیگر شیعه ۲۹ کرسی به دست آورده و در ردیف سوم قرار دارد.
اتحاد سکولار ۳۰ آوریل، به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر سابق که از شیعیان و سنی ها تشکیل شده، ۲۱ کرسی به دست آورده است. این گروه در انتخابات پیشین، بیشترین تعداد کرسی های پارلمان را به دست آورده بود.
طبق قانون اساسی عراق، تعداد ۱۶۵ کرسی برای تشکیل دولت لازم است. از زمان برگزاری اولین انتخابات پس از تخلیه نیروهای امریکایی از عراق در پایان ۲۰۱۱، صحنه سیاسی این کشور همچنان ناآرام است.
نخست وزیر عراق روز گذشته در جمع اعضای ایتلاف دولت قانون گفت: " ما از همه گروه های سیاسی عراق می خواهیم برای تشکیل دولت در تعامل با ایتلاف دولت قانون با روی باز برخورد کنند".
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه امریکا با استقبال از نتایج انتخابات پارلمانی عراق نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق را منظم و معتبر توصیف کرد و گفت: رییس دولت آینده عراق باید بتواند پشتیبانی همه گروه های عراقی را همراه داشته باشد.
ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل نیز از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق استقبال کرد و خواستار پایبندی جناح های سیاسی به فرایند تشکیل دولت شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.