افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

برگزاری نشست «تهاجم فرهنگی غرب و تاثیر آن بر جامعه پاکستان»

نشست بررسی تهاجم فرهنگی غرب و تاثیر آن بر جامعه پاکستان، با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، ادبی، فرهنگی و دانشگاهی در دانشگاه آزاد علامه اقبال برگزار شد.

 شب گذشته، نشستی با عنوان تهاجم فرهنگی غرب و تاثیر آن بر جامعه پاکستان با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اسلام آباد و دانشگاه آزاد علامه اقبال بخش علوم اسلامی و عربی با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، ادبی، فرهنگی و دانشگاهی نشستی برگزار شد.

از جمله شرکت کنندگان این جلسه «معصوم یاسین زئی» رئیس دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد، «فتح محمد ملک» رئیس سابق دانشگاه بین‌المللی اسلامی اسلام آباد و اقبال شناس برجسته، «محی الدین هاشمی»، علی اکبر چشتی رئیس بخش علوم اسلامی و عربی دانشگاه علامه اقبال و «تقی صادقی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بودند.

در آغاز این نشست، محی الدین هاشمی، استاد این دانشگاه ضمن تقدیر از دانشگاه علامه اقبال بخش علوم اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – اسلام آباد جهت همکاری در برگزاری نشست تهاجم فرهنگی گفت: زمان آن رسیده تا جهان اسلام با بیداری خود و تکیه بر منابع خویش مانع از تأثیر تهاجم فرهنگی غرب بر جوانان مسلمان گردند.

معصوم یاسین زئی نیز به عنوان رئیس جلسه ضمن تشکر از دعوت وی به این جلسه علمی به خاطره‌ای از دوران تحصیل خود در غرب اشاره کرد و گفت: در سن 22 سالگی از کویته برای تحصیل در مقطع دکترا در عازم انگلستان شدم و آنجا نامه‌ای پُر از گلایه به پدرم نوشتم، اما ایشان در جواب به من توصیه کرد هدفی که برایش به غرب رفته‌ام را دنبال کرده سپس به کشور خود بازگردم و به ملت خود خدمت کنم و از الگوگیری از غربیان پرهیز کنم.

وی افزود: تنها با گلایه نمی‌توان مانع تهاجم فرهنگی غرب شد بلکه نیازمند برنامه ریزی و پیشرفت در همه ابعاد با اتحاد همه امت اسلامی هستیم.

این چهره برجسته سیاسی، سپس به مقایسه تاریخی آغاز پیشرفت‌های غرب و جهان اسلام پرداخت و گفت؛ هنگامیکه شاهان ما کاخ و مقبره می‌ساختند، غربی‌ها دانشگاه تاسیس می‌کردند و دنیا را به دهکده‌ای جهانی تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: ضروری است که ما به رفتارها و عملکرد خویش در برابر تهاجم فرهنگی غرب و مصون سازی جوانان بپردازیم و بیش از آن که دشمن را سرزنش کنیم باید از کارهای خود انتقاد کنیم.

علی اکبر چشتی، رئیس بخش عربی و علوم اسلامی ضمن تشکر از حضار و رایزنی فرهنگی در برگزاری این نشست گفت: پیامبر ما حضرت محمد(ص) برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدند و اساس تهذیب و فرهنگ ما نیز اخلاق است.

وی افزود صوفیان کرام و علمای اخلاق برای ترویج اخلاق در جامعه اسلامی بسیار کوشیده‌اند و در دوره‌های اخیر نیز اندیشه اقبال راهنمای ما در چگونگی رویارویی با تهاجم فرهنگی غرب بوده است. از این رو می‌توان جنبه‌های مثبت تمدن غرب را اخذ و در برابر بخش‌های ناپسند آن ایستاد از نظر ایشان مهمترین جنبه مثبت غرب پیشرفت‌های علمی است.

چشتی در ادامه سخنان خود گفت: واقعیت آن است که ما هنوز از زنجیرهای استعمار رها نشده‌ایم و از لحاظ ذهنی و فکری هنوز تابع آنان هستیم.

وی بر شناخت ظرفیت‌های بومی و تکیه به آنان و تربیت اخلاقی و فکری جوانان تأکید داشت.

صادقی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی ضمن تبیین مفهوم جنگ نرم و فرهنگی و تفاوت آن با تبادل فرهنگی به مقایسه دو جنگ نظامی و فرهنگی پرداخت و گفت: در جنگ نظامی کشتگان مسلمان، شهید تلقی می‌شوند و شهید مایه بیداری و افتخار ملت‌ها است ولی آنان که در حمله غیر نطامی بی صدا کشته می‌شوند، قطعاً باعث افتخار نیستند و حتی گاهی باعث انزجار هستند.

وی سپس با استناد به مطالعات اندیشمندان غرب به تحولات عصر رنسانس و انقلاب صنعتی پرداخت و افزود: پیشرفت‌های صنعتی و علمی، غربیان را به این باور رساند که برتر از دیگران هستند و تصور تمایز میان شرق و غرب و درجه بندی انسانها را به دوبخش برتر و پست‌تر در بین غربیان پدید آورد؛ از این رو آنان حق حاکمیت و مدیریت و تسلط بر منابع شرق را برای خود می‌دانند و راهبرد تهاجم نظامی برای جلب منافع خود در پیش گرفتند.

صادقی افزود: با ناکامی در تهاجم نظامی و به مدد پیشرفت‌های رسانه‌ای، راهبرد جنگ نرم را به منظور مسخ هویت ملتها در پیش گرفتند.

رایزن فرهنگی کشورمان سپس به پیامدهای تهاجم فرهنگی در سه حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و آموزشی پرداخت و در بخش راه حلها نیز به ایجاد زیرساختهای رسانه‌های بومی و اسلامی، ساخت دانشگاههای بومی اسلامی و ایجاد تشکل عظیم روشنفکران و عالمان دلسوز مسلمان برای بیداری جوانان و مصونیت بخشی به خانواده‌ها و جوامع اسلامی اشاره کرد.

 وی در پایان افزود: فریاد اقبال لاهوری نیز بیداری و بازگشتن به خویش بوده است و ما در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب اقداماتی انجام داده‌ و موفقیتهایی نیز کسب کرده‌ایم.

فتح محمد ملک، رئیس سابق دانشگاه بین‌المللی اسلامی نیز طی سخنانی با قرائت اشعاری از علامه اقبال به موضوع تهاجم فرهنگی غرب از دیدگاه اقبال پرداخت و گفت: عریانی و رقص که در فرهنگ غربی وجود دارد باعث پیشرفت آنان نشده بلکه نظم و دقت و مجاهدت علمی باعث پیشرفت آنها شده است. از این رو جوانان مسلمان باید بدانند اگر در اروپا تحصیل می‌کنند نباید فرهنگ آنان را در زندگی خود به کار گیرند.

وی سپس با استناد به سروده‌های اقبال به امکان جمع علم و دین پرداخت و گفت: امروزه رهبران ایران از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تحصیل کرده اروپا هستند و از آنجا دکترا دارند ولی از حوزه‌های علمیه نیز کسب فیض کرده‌اند و دسترسی کافی به علوم اسلامی نیز دارند. رئیس سابق دانشگاه بین‌الملل اسلامی افزود؛ یکی از موضوعات مورد تهاجم فرهنگی غرب، تحمیل نظام دموکراسی غربی بر مسلمانان است در حالی که مردم سالاری اسلامی با دموکراسی غربی یکسان نیست و مرحوم علامه اقبال بر آن تأکید داشت.

در این نشست احمد بدر، استاد الهیات یکی از دانشگاههای ترکیه نیز همراه هیئتی حضور داشت و در سخنان کوتاهی به ضرورت ارتقای دانش مسلمانان برای رهایی از تهاجم فرهنگی غرب تأکید کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.