افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

کرزی: با انگلیس مشکلی نداریم!

مادر یکی از این نظامیان انگلیسی گفته است: این سخن کرزی، مثل آن است که او بر قبر پسرش که در ماموریت افغانستان جان باخته است، آب دهن انداخته باشد .

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز با انتشار گزارشی غیرواقعی مبنی بر بی‌احترامی محترم حامد کرزی نسبت به نظامیان انگلیسی که جان خود را در کشور ما از دست داده‎اند، خشم بسیاری از خانواده‎های این نظامیان را برانگیخت.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای محتوای گزارش منتشر شده در روزنامه ساندی‌تایمز را به ‎شدت رد کرده است؛ گزارشی که در آن به نقل از کرزی آمده بود: وضعیت امنیتی هلمند خوب بود اگر پای نظامیان انگلیسی هرگز به آن‎جا نرسیده بود.

این گزارش روزنامه ساندی تایمز واکنش‎های شدیدی را در بین خانواده‎های این نظامیان انگلیسی که در افغانستان کشته شده‌اند برانگیخت؛ طوری که مادر یکی از این نظامیان انگلیسی گفته است: این سخن کرزی، مثل آن است که او بر قبر پسرش که در ماموریت افغانستان جان باخته است، آب دهن انداخته باشد.

به باور کارشناسان در انتشار این گزارش، عوامل وابسته به واشنگتن نقش داشته است و در حقیقت می‎توان این گزارش را بازتاب نگرانی آمریکا در قبال دوستی افغانستان و انگلیس به حساب آورد؛ زیرا همانگونه که در گذشته انگلیس و آمریکا با هم رقابت داشته‌اند، ادامه رقابت این دو کشور می‎تواند به شکل و شمایل دیگری در افغانستان نیز چهره شود.

تاخیر در امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و تیرگی روابط ناشی از آن، خلای بزرگی را ایجاد کرده است به طوری که ممکن است دولت کابل به دنبال گزینه‎های دیگری برآید که جانشین روابط استراتژیک با آمریکا گردد که دوام و تقویت روابط با انگلیس، می‎تواند یکی از این گزینه‎ها باشد.

از سوی دیگر ممکن است انگلیس با توجه به شرایط فعلی (فاصله موجود بین آمریکا و افغانستان)، فرصت را غنیمت شمرده و در صدد ارتقای روابط خود با افغانستان تا سطح روابط استراتژیک برآید.

بنابراین، آمریکا نگران آن است که بعد از این همه هزینه در افغانستان، میدان را به نفع رقیب گذشته خود (انگلیس) ترک کند و از همین جهت است که آمریکایی‎ها می‎خواهند برای تخریب و تضعیف اساس روابط بین افغانستان-انگلیس از فرصت‌های موجود استفاده کند.

این درحالی است که کرزی این گزارش روزنامه انگلیسی را به شدت رد کرد و گفته است که روزنامه ساندی تایمز، سخنان او را سوء تعبیر کرده و او نسبت به تمام نظامیان انگلیسی که در کنار سربازان افغانستان جنگیده‌اند و جان باخته‌اند، احترام می‎گذارد و در غم و عزای خانواده‎های آنان خود را شریک می‎داند.

کرزی تصریح کرده است، منظور او هرگز عدم تاثیر نظامیان بریتانیایی در ماموریت افغانستان نبوده و نباید از گفته‎های او در این مورد تفسیرهای ناشیانه صورت بگیرد و یا انتشار غیر مسوولانه برخی گزارش‎ها موجب سوء برداشت گردد.

محترم کرزی با آنکه از گذشته‎های دور به این طرف، نسبت به ماموریت نظامیان خارجی به رهبری آمریکا در تمام افغانستان، به ویژه در هلمند، نظر مثبتی نداشته و همواره این ماموریت را ناکام خوانده ؛ اما در خصوص ماموریت نظامیان انگلیسی کمتر لب به شکایت و ابراز نارضایتی گشوده است. و همیشه سعی کرده تا رابطه افغانستان و انگلیس را بسیار دوستانه جلوه دهد به نحوی که حتی بارها از ماموریت نظامیان انگلیسی در کشور ما قدردانی کرده است.

پیش از این سیاست کرزی اینگونه بود که نسبت به روابط افغانستان و ادامه دوستی دو کشور، همواره میل و رغبت نشان داده و به ویژه از نقش میانجی‎گری دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس بین افغانستان و پاکستان ابراز امتنان و سپاسگذاری کرده است.

واکنش سریع و صریح کرزی در برابر گزارش ساندی تایمز نیز نشان می‎دهد که وی تلاش می‎کند تا از تنش و تیرگی روابط افغانستان- انگلیس، پیش‎گیری کرده و نگذارد که شایعات رسانه‎ای و به تعبیر کرزی، نشر اکاذیب، روابط دو کشور را به سمت سردی و قطع همکاری‎ها سوق دهد و یا سوء تفاهم بین دو کشور ایجاد کند.

این در حالی است که رییس جمهور کرزی بارها در کنفرانس‎های خبری مربوط به موضوع ماموریت نظامیان خارجی در افغانستان از رفتار خودسرانه و برخورد نامناسب نظامیان آمریکایی و به ویژه از حملات هوایی آنان بر منازل مسکونی و بازرسی خانه‎ها به وسیله آنها به صورت صریح انتقاد کرده است.

همچنین کرزی در هیچیک از کنفرانس‎های خبری خود، از رفتار و برخورد نظامیان انگلیسی با مردم افغانستان و نحوه عملکرد آن‎ها در جریان ماموریت نظامی، شکایت و نارضایتی نشان نداده است. در حالی که در بسیاری از جنایات آمریکایی ها، انگلیسی ها نیز شریک می باشند.

اگر امروز کشت و تولید مواد مخدر نسبت با ده سال پیش چهل برابر شده است، به این جهت است که مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در اختیار نظامیان انگلیسی بوده است. حال کرزی چگونه بر روی این موضوع چشم پوشی می کند، مطلبی است که باید از خود ایشان پرسید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.