افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

پوتین: روسیه برخلاف اتحادیه اروپا در امور داخلی اوکراین دخالت نمی‌کند

رئیس‌جمهوری روسیه در بروکسل اعلام کرد که مسکو برخلاف برخی کشورهای اروپایی هرگز در امور داخلی اوکراین مداخله نکرده، حاضر به همکاری با دولت جدید اوکراین است و تغییری هم در توافقات اخیر بین دولتی بوجود نخواهد آمد.

به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه عصر روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران روسیه-اتحادیه اروپا در بروکسل تاکید کرد که این کشور هرگز در امور داخلی اوکراین دخالت نخواهد کرد و چنین اقدامی برای مقامات مسکو غیرقابل قبول و برخلاف اصول دیپلماسی روسیه است.

پوتین گفت: من فکر می‌کنم که ملت اوکراین خود می‌توانند از عهده برطرف کردن مشکلتشان برآیند، در هر صورت روسیه هرگز به خود اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی این کشور مداخله کند. من به خوبی می‌توانم تصور کنم که شرکای اروپایی ما چه برخوردی می‌کردند اگر برای مثال ما در بحبوحه بحران سیاسی در یونان یا قبرس، به حمایت از تظاهرات کنندگان ضددولتی می‌پرداختیم و وزیر امور خارجه و یا سایر مقامات ما با مخالفین دولتی مذاکره می‌کردند. در صورتی که اکنون ما شاهد همین برخورد از سوی بسیاری از کشورهای اروپایی در رابطه با بحران سیاسی در اوکراین هستیم.

رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال تاکید کرد که اعتبار مالی در نظر گرفته شده برای دولت اوکراین و کاهش قیمت گاز، در حقیقت نه برای دولت مشخصی در این کشور، بلکه برای کمک به ملت اوکراین و حل مشکلات آنها بود و با برکناری دولت قبلی و روی کار آمدن کابینه وزرای جدید، هیچ تغییری در این توافقات صورت نخواهد گرفت.

پوتین افزود: مقامات مسکو با دولت جدید اوکراین، صرف نظر از اینکه چه کسی در راس آن قرار خواهد گرفت، مذاکره و همکاری خواهیم داشت.

در پی تشدید وخامت اوضاع در اوکراین دولت "نیکولای آزاروف" روز سه شنبه برای کمک به حل بحران در این کشور استعفا داد و "ویکتور یانوکوویچ" رئیس‌جمهوری اوکراین نیز با این استعفا موافقت کرد.

روسیه و اوکراین در تاریخ 17 دسامبر در جریان نشست کمیسیون بین دولتی در خصوص کاهش 30 درصدی قیمت گاز خریداری شده از روسیه به توافق رسیدند و در عین حال روسیه با اعطای اعتبار مالی به ارزش 15 میلیارد دلار به دولت اوکراین موافقت کرد. مقامات کی‌یف در اواخر ماه دسامبر مبلغ 3 میلیارد دلار از این وام که به صورت خرید اوراق بهاء دار از طرف روسیه بود، را دریافت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.