افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

تکفیری های سوریه، همان القاعده و طالبان افغانستان 2001 هستند

با حمایت مالی و نظامی روزافزون عربستان سعودی از گروه های تکفیری و القاعده در سوریه، سناریو افغانستان در سال 2001 و تهدیدات جهانی آن دوباره تکرار شده، اما اینبار سرعت توسعه و قدرت آن بیشتر از قبل است.

به گزارش این پایگاه حدود یک دهه پیش، این افغانستان بود که به عنوان "مرکزی برای تربیت فنون جنگی تروریست ها و بازگشت انها به کشورهای خود برای غارت و ویرانی"، در تیتر اول اخبار روزنامه های جهان نام برده می شد.
اما اکنون این توجهات به سمت کشور دیگری همچون سوریه متمرکز شده است، روزنامه تلگراف در مقاله تحلیلی خود نوشته است که "مقصد تمامی تروریست ها سوریه است، القاعده در سوریه جهادگرایان انگلیسی و اروپایی را آموزش می دهد تا یک شبکه تروریستی در کشور خود به راه بیندازند"
طبق اعلام کارشناسان، در چند سال گذشته، مقامات امنیتی کشورهای اروپایی و غربی، نگران افرادی بودند که از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد مرز کشورشان می شدند یا تابعیت این کشورها را داشتند، اما اکنون بیشتر نگرانی ها و توجهات مقامات امنیتی در مرزهای زمینی و هوایی، به سمت کسانی است که از سوریه وارد این کشورها می شوند، چرا که طبق ادعای یکی از فراری های القاعده، شبکه تروریستی القاعده در سوریه هدف اصلی خود یعنی آموزش جهادگرایان اروپایی را دنبال می کند تا از طریق این افراد اهداف خود را در انگلیس عملی کنند.
طبق ادعای برخی اعضا جدا شده القاعده و با تایید کارشناسان مربوطه، تمامی تحولات و خط مشی هایی که زمانی در افغانستان پایه ریزی و طراحی می شد، اکنون در سوریه تکرار می شوند.
طبق اعتراف یکی از فراریان القاعده در مرز ترکیه، از زمان جنگ افغانستان تا کنون، استخدام جوانان اروپایی و آموزش و تربیت انها برای انجام عملیات های تروریستی در کشورهای غربی، از اهداف اصلی و ایدئولوژی ضد غربی القاعده و طالبان بوده و خواهد بود و اکنون این ماموریت مهم در سوریه انجام می شود.
کارشناسان موضوع بر این باور هستند که واقعه ای شبیه به 11 سپتامبر 2001 که سرمنشاء عملیاتی آن از افغانستان و برخی کشورهای وابسته بود مجدداً تکرار خواهد شد، اما اینبار هسته عملیاتی آن توسط گروه های تکفیری مستقر در سوریه هدایت می شود که این گروه ها هم در زمان رشد و تربیت خود شدیداً تحت حمایت عربستان سعودی و برخی کشورهای غربی بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.