افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

تکیه صرف بر تسلیحات آمریکایی، لطمه بزرگی به ارتش عراق زده است

محافل سیاسی و امنیتی عراقی با تاکید بر اینکه تکیه صرف بر تسلیحات آمریکایی، لطمه بزرگی به ارتش عراق زده است، خواستار تغییر منبع تامین تسلیحاتی ارتش عراق از آمریکا به روسیه شدند.

مدتی است که محافل عراقی از دولت این کشور خواهان تغییر طرف قرارداد تسلیح ارتش عراق و روی آوردن به روسیه در این امر هستند.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و امنیتی و کارشناسان و صاحبنظران عراقی بر این باورند که آمریکا با بهره برداری از پرونده مسلح کردن ارتش عراق درحال پیاده کردن سیاست‌های خود و دخالت در امور داخلی این کشور است و همین موجب می‌شود، عراق بیش از پیش زیان دیده و از بعد امنیتی آسیب ببیند.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان، سفیر عراق در آمریکا را تایید می‌کند

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این‌باره اظهارات سفیر عراق در واشنگتن را درباره پرونده مسلح کردن ارتش عراق تایید کرد. سفیر عراق در واشنگتن تاکید کرده بود که واشنگتن ارسال تجهیزات نظامی برای ارتش عراق را به تعویق می‌اندازد و در این خصوص برای خرید سلاح باید به روسیه روی آورد.

«اسکندر وتوت»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تاکید می‌کند که درب‌های روسیه به روی همه کشورهای جهان باز است و ما از دولت عراق خواسته بودیم، پس از خروج کشور از بند هفت، قراردادهایی خرید تسلیحاتی با روسیه داشته باشد، به ویژه آنکه سلاح‌های روسی از حیث کیفیت با سلاح‌های آمریکایی رقابت می‌کند و روسیه نیز آماده است، از همان سلاح‌هایی در اختیار ما قرار دهد که ارتش این کشور از آن استفاده می‌کند. این درحالی است که قیمت سلاح‌های روسی بسیار پایین‌تر از سلاح‌های آمریکایی نیز می‌باشد.

وتوت افزود: هم اکنون همه کشورهای جهان منابع تسلیحاتی خود را از دو منبع یعنی هم شرق و هم غرب تامین می‌کنند، تا به این طریق تابع سیاست‌های طرف خاصی نشوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال به کشور مصر توجه کنید، این کشور تاکنون تنها سلاح‌های خود را از آمریکا تهیه می‌کرد، به همین دلیل توان هیچ اقدام کارآمد و سازنده‌ای را نداشت، به همین دلیل هم اکنون روی به تامین سلاح‌های خود از روسیه نیز آورده است، به همین دلیل ما از سخنان سفیر عراق در این‌باره حمایت می‌کنیم و از دولت خواهان خرید سلاح مورد ارتش از روسیه هستیم، به ویژه آنکه آمریکا تامین سلاح‌های ارتش عراق را به تعویق انداخته و به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

تنوع منابع تامین سلاح ارتش عراق را در منطقه قدرتمندترین می‌کند

از سوی دیگر شیخ «حمید الهایس»، رئیس شورای نجات الانبار نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نیز خواستار تکیه دولت عراق بر چندین منبع تامین سلاح شد و تاکید کرد: شرایط و اوضاعی که عراق با آن رو به روست، دولت را ملزم می‌کند تا قدرتمندترین ارتش منطقه را داشته باشد.

الهایس تصریح کرد: عراق باید با تمام طرف‌های بین المللی از حیث تجهیز ارتش کشور و تامین سلاح‌های آن در ارتباط باشد، چون قضیه تامین تسلیحاتی ارتش موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

دخالت آمریکا در امور کشورهایی که آنها را تسلیح می‌کند

اما «احمد الشریف»، کارشناس عراقی امور امنیتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بغداد خاطر نشان کرد که تکیه صرف بر طرف آمریکایی برای مسلح کردن ارتش برای عراق تاکنون بسیار گران تمام شده است و این امر ثابت شده که آمریکا در امور کشورهایی که عهده‌دار مسلح کردن ارتش‌هایشان است، دخالت می‌کند.

الشریف افزود: همکاری با طرف روسی برای خریدهای تسلیحاتی باید از سال‌ها پیش و به طور مشخص از سال 2005 صورت می‌گرفت و از آن زمان می‌بایست نیازهای ملی و تامین امنیت کشور را بر هر گزینه دیگری ترجیح می‌دادیم و هنگامی که ملاحظه شد، آمریکا در تامین سلاح‌های ارتش عراق تعلل می‌کند، باید طی همان سال‌های 2006 و 2007 به فکر یافتن جایگزینی برای آن می‌افتادیم.

این کارشناس عراقی تصریح کرد: عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش امر جدید یا غافلگیر کننده‌ای نیست، چون این کشور هیچ‌گاه خواهان عراق قدرتمند نبوده و نیست و همواره تلاش داشته سیاست‌های خود را بر عراق تحمیل کند، آنچه جای تعجب دارد، تاخیر سیاستمداران و مسئولان کشور در این امر جهت اتخاذ تصمیمات منطقی و درست است و اینکه آنها در این خصوص آنقدر کاهلی کردند تا اینکه حوادث الانبار روی داد و مشخص شد که ارتش عراق دارای سلاح‌های مورد نیاز به خصوص در زمینه نیروی هوایی برای مقابله با تروریست‌ها نیست.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا نظر بر این بود که منابع تامین تسلیحات عراق تنها به یک منبع محدود نباشد، به خصوص که عدم پایبندی آمریکایی‌ها به توافقنامه‌های مختلف اثبات شده و متاسفانه این بی‌توجهی آمریکایی با بی‌توجهی دولت عراق در این امر همراه شده است.

الشریف تاکید می‌کند که این موضوع تنها به طرف آمریکایی مربوط نمی‌شود، بلکه با روند سیاسی نیز ارتباط پیدا می‌کند که تا حدود بسیار زیادی موجب شده تا تحلیل‌ها و برداشت‌ها و مطالعات ما از چالش‌ها یا نادرست باشد یا به تعویق بیافتد، چون در این امر بر برخی طرف‌های سیاسی تکیه شده بود که خواهان عدم تسلیح ارتش عراق بودند و نتیجه آن شد که هم اکنون به آن رسیده‌ایم، به گونه‌ای که برای انجام برخی عملیات‌های هوایی از جمله عملیات‌های شناسایی به آمریکایی متوسل شویم و این عملیات‌ها زیر نظر نظامیان آمریکایی انجام شود.

الشریف خاطر نشان کرد: طرف‌هایی که دست به چنین اقدامی زدند و مطالعه درستی از روند امور جاری انجام ندادند، ثابت کردند که نمی‌خواهند عراق به کشوری مستقل تبدیل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.