افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

جنگ افغانستان، اخرین تجربه جنگی امریکا با متحدین اروپایی

طولانی شدن جنگ در افغانستان باعث شد تا رفته رفته درگیری های داخلی در میان متحدین امریکا شدت بگیرد تا انجا که بر خلاف تمایل امریکایی ها هیچ کشوری خواهان ادامه حضور و جنگ در افغانستان نیست.

به گزارش این پایگاه به نقل از The Globe And Mail، جنگ افغانستان به رهبری امریکا تنها نتیجه ای که در بر داشت جدایی نیروهای متحد ناتو از یکدیگر و مخصوصاً منزوی شدن امریکا در میان کشورهای اروپایی بود.
در این گزارش به این نکته صراحتاً اشاره شده است که جنگ افغانستان برای کشورهای شرکت کننده به شدت بی فایده و یک امر خنثی کننده بود چرا که بیشترین تاثیری که در بر داشت جدایی کشورهای متحد اروپایی و غربی از یکدیگر بود، در این چند سال درگیری های داخلی میان کشورهای متحد بسیار رشد کرد، هر از گاهی برخی کشورها سایرین را به کم کاری و بی توجهی محکوم و مورد انتقاد قرار می دادند که در میان این کشورها آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بیشترین توجهات را به خود جلب کرده بودند.
بر اساس اعلام این منبع، عدم برنامه ریزی و پیش بینی درست از موانع و خطرات احتمالی، اصلی ترین عامل جدایی کشورهای عضو ناتو در افغانستان بود و می توان گفت یکی از مشکلات اصلی در طولانی شدن جنگ همین شکاف میان کشورهای غربی بود، برخی از کشورها به دلیل طولانی شدن جنگ رفته رفته بی میلی خود را برای اعزام نیروهای جدید به افغانستان رسماً اعلام می کردند.
بر اساس اعلام این منبع، جنگ افغانستان باعث شد تا برای سال های طولانی، ناتو به صورت تاثیرگذار در جنگی شرکت نکند، چرا که در حقیقت دیگر قدرت سابق خود را ندارد و به نوعی جنگ افغانستان باد ناتو را هم خالی کرد.
بر خلاف امریکا و انگلیس که ذاتاً کشورهایی جنگ طلب هستند و جنگ در کشورهای جهان سوم را عامل اصلی رشد و تقویت خود می دانند برخی کشورهایی غربی به ناچار و مجبوراً در جنگ های ائتلافی شرکت می کنند، در صورتیکه با جابجایی قدرت در این کشورها و افزایش نفوذ مجلس در آینده حتی این اتفاق هم نخواهد افتاد و مجلس مردمی این کشورها دیگر اجازه نمی دهند تا با توجه به بحران اقتصادی اروپا، بودجه خود را صرف ایجاد برقراری به اصطلاح دموکراسی در کشورهای دیگر به نفع امریکا کنند.
طبق اعلام کارشناسان موضوع، برای ناتو و امریکا، هر جنگی بعد از افغانستان با شکستی مشابه و چه بسا بدتر روبرو خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.