افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

به رییس جمهور فرصت دهید

برخی از سناتوران در مجلس سنا می گویند که جهت امضای توافقنامه امنیتی با امریکا باید به رییس جمهور فرصت داده شود تا در مورد محتوای این پیمان از دقت کار گیرد و پیش شرط های وی پذیرفته شود.

پیش از این برخی دیگری از سناتوران از رییس جمهور خواسته بود تا پیمان امنیتی با امریکا را به زود ترین فرصت به امضا برساند.

خان محمد خاگی عضو مجلس سنا در جلسه امروزی گفت: امضای سند امنیتی کار عجولانه نیست، باریکی های زیادی در مورد وجود دارد که خود رییس جمهور به آن پی برده و در مورد می اندیشد، نیازی نیست که ما بالای وی فشار وارد کنیم.

وی تصریح کرد صلح و امنیت مساله مهمی است که رییس جمهور برای امضای این سند پیش شرط گذاشته و ما باید از آن حمایت کنیم زیرا بدون صلح و ثبات هیچ پیشرفتی ممکن نیست.

خاگی افزود بیشتر از یازده سال می شود که نیروهای امریکایی وارد افغانستان شده اند و آنچه مردم افغانستان به آن نیاز داشتند، تامین امنیت بود که تاهنوز در این راستا هیچگونه اقدامی صورت نگرفته، اگر این پیمان امضا شود پیامدهای ناگواری را همراه خواهد داشت.

خالقداد بلاغی عضو دیگر مجلس سنا نیز می گوید تا زمانیکه صلح و ثبات در افغانستان تامین نشود برگزاری انتخابات شفاف ممکن نیست و برگزاری انتخابات شفاف از پیش شرطهای قرار داد امنیتی است و باید از آن حمایت صورت گیرد.

وی از پالیسی امریکا در مورد قرار داد امنیتی انتقاد نموده افزود: امریکا گاهی تاکید بر امضای قرارداد امنیتی قبل از فرارسیدن ۲۰۱۴ دارد و گاهی هم می گوید که هیچ گونه عجله یی ندارد که نگران کننده است.

بلاغی تصریح کرد، امریکا باید پروسه صلح افغانستان را همکاری کرده نیروهای افغانستان را تقویت کند و به تعهداتش درقبال قرارداد امنیتی وفادار باقی بماند.

بسم الله افغانمل سناتور قندهار نیز تاکید می کند که برای به امضا رسیدن پیمان امنیتی نباید بالای ریس جمهور فشار وارد شود.

او می گوید:"این مساله مهم و حیاتی است و نمی شود که در یک روز، بدون اندیشیدن در رابطه به عواقب آن تصمیم گرفته شود".

فریده کوچِی نماینده مردم کوچی ها در مجلس سنا نیز از تمامی جناح ها خواست تا رییس جمهور را فرصت دهند تا با دقت کامل به وقت مناسب این پیمان را به امضا برساند.

کوچی علاوه کرد امضای پیمان امنیتی تنها صلاحیت رییس جمهور است و هیچ فردی از مقامهای دولت نمیتواند این پیمان را به امضا برساند.

گفتنی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا به رسانه ها گفته است: موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن توسط رییس جمهور کرزی و یا هم جانشین وی امضا شود.

او گفت که برای امضای این موافقتنامه ضرب الاجلی تعین نشده است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا در صورتیکه نیروهای این کشور افغانستان را ترک کنند نیروهای امنیتی افغانستانی با چالش های جدی مواجه خواهند شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.