افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

کمک‌های نظامی چین و روسیه به قرقیزستان

معاون وزیر دفاع قرقیزستان اعلام کرد چین در چارچوب همکاری‌های نظامی- فنی قرار است در مجموع حدود 17.5 میلیون دلار به این کشور کمک نظامی کند.

«شریکبای سلطان‌اف» معاون وزیر دفاع قرقیزستان امروز در مصاحبه با رسانه‌های این کشور اعلام کرد که چین در چارچوب همکاری‌های نظامی- فنی قرار است در مجموع حدود 17.5 میلیون دلار به این کشور کمک نظامی کند.

این مقام نظامی قرقیزستان روابط با چین را در ردیف روابط با روسیه و در جهت منافع متقابل عنوان کرد و افزود: چین کمک در زمینه تکمیل نیروهای مسلح قرقیزستان با تجهیزات نظامی، وسایل ارتباطات و تدارکات را تحت پوشش خود قرار داده‌ است.

به گفته این مقام عالی‌رتبه نظامی قرقیزستان، حجم کل کمک‌های کشورهای شریک در بخش‌های نظامی و فنی معادل 20 میلیون دلار به استثنای کمک اعلام‌ شده از سوی روسیه خواهد بود.

معاون وزیر دفاع قرقیزستان همچنین اعلام کرد: در حال حاضر لیست طیف وسیعی از تجهیزات و سلاح مورد نیاز تهیه و برای تحویل به نهاد‌های روسیه آماده شده‌ است.

به گفته وی، نیروهای مسلح قرقیزستان تاکنون تجهیزات نظامی، دفاع هوایی و تجهیزات حمل‌ونقل هوایی را از روسیه دریافت کردند و براساس توافق جدید با آغاز سال نو میلادی مرحله جدید انتقال کمک‌های نظامی این کشور نیز آغاز خواهد شد.

به گفته وی، روسیه قصد دارد در ابتدا وسایل نقلیه زره پوش و سلاح‌های دفاع هوایی، مهمات و سلاح‌های کوچک و هواپیماهای نظامی به قرقیزستان ارسال کند.

معاون وزیر دفاع روسیه با اشاره به موافقتنامه همکاری نظامی روسیه و قرقیزستان تأکید کرد: روسیه در سال 2014 حجم 1،1 میلیارد دلار به این کشور کمک نظامی فنی ارائه خواهد کرد.

وی گفت: قرقیزستان به تکنولوژی نظامی جدید نیاز دارد به این دلیل که نیروهای مسلح هنوز هم از توپخانه‌های ساخته‌ شده در دوران جنگ دوم جهانی استفاده می‌کنند.

به گفته وی، قرقیزستان تاکنون با کشورهای شریک و کمک‌کننده، 14 قرارداد برای تأمین تجهیزات نظامی امضا کرده‌ است.

کارشناسان مسائل نظامی در روسیه و قرقیزستان اجرای برنامه‌های کمک پکن و مسکو به نیروهای مسلح قرقیز را با طرح خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از افغانستان مرتبط می‌دانند.

آنان معتقدند که به این وسیله می‌شود تمایل مقامات بیشکک به کمک‌های نظامی غرب را کاهش داد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.