افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

ادعای کمک های مالی عربستان سعودی به فعالیت های هسته ای پاکستان

عربستان صدها میلیون دلار در برنامه هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است و اسلام آباد تعدادی کلاهک هسته ای آماده کرده و در صورت لزوم کلاهک ها را به ریاض تحویل خواهد داد.

فرانتیر پست پاکستان نوشت: با نزدیک شدن به نشست آتی کنفرانس خلع سلاح هسته ای(CD)، سیرک کمدی هسته ای به راه افتاده است. پس از ناکامی و روایت های بی اساس و دروغ در مورد امنیت تاسیسات اتمی پاکستان و قرار گرفتن این سلاح به دست تروریست ها،‌ این بار داستان دیگری در مورد انتقال بین کشوری این سلاح از پاکستان به عربستان گفته می شود.
برخی رسانه های هندی و غربی  (اوراسیا نیوز هند و بی بی سی) در روزهای اخیر اعلام کردند: عربستان از سال ها پیش در صنایع دفاعی و هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است و برخی بودجه های مورد نیاز ارتش پاکستان را تامین کرده است (احتمالاً‌ یک پیمان نظامی برای دفاع از عربستان)  و در مقابل این کمک های مالی،‌ اسلام آباد نیز متعهد شده در زمانی که ریاض به بمب هسته ای نیاز پیدا کند،‌ آنرا تحویل دهد. حال صهیونیست ها می گویند ریاض آماده دریافت کلاهک های هسته ای است.
منابع خبری اروپایی و صهیونیستی می گویند: عربستان صدها میلیون دلار در برنامه هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است و اسلام آباد تعدادی کلاهک هسته ای آماده کرده و در صورت لزوم کلاهک ها را به ریاض تحویل خواهد داد.
"مارک اوربان" گزارشگر دیپلماتیک و دفاعی در مقاله ای می نویسد: یکی از مقامات ارشد ناتو گزارشی به دست آورده که پاکستان برای عربستان سلاح هسته ای تولید کرده است، و این سلاح آماده تحویل است.
بر اساس این گزارش، عربستان از چند سال پیش تاکنون کمک های مالی کلانی به پاکستان برای توسعه صنعت دفاعی این کشور ارائه کرده است.  به گفته کارشناسان غربی بخشی از این کمک ها صرف تحقیقات مربوط به تولید موشک و سلاح هسته ای می شود.
اوربان می نویسد: اسرائیل اطلاعاتی درباره آمادگی عربستان برای دریافت کلاهک های هسته ای برای موشک های دور بُرد خود در دست دارد و این اطلاعات را به سرویس های اطلاعاتی آمریکا و ناتو داده است.
 برخی رسانه های پاکستانی نیز نوشتند: با این حال، وزارت خارجه پاکستان این گزارش ها را بی اساس دانست و در بیانیه ای اعلام کرد پاکستان کشور هسته ای مسئولیت پذیری است. سفارت عربستان در لندن پایتخت انگلیس نیز در بیانیه ای اعلام کرد که عربستان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی ) را امضا کرده است و برای خالی کردن خاورمیانه از سلاح های هسته ای تلاش می کند.
پس از نشست اخیر باراک اوباما با نواز شریف،‌ نخست وزیر پاکستان از عدم گسترش سلاح های هسته ای و حتی خلع سلاح هسته ای حمایت کرد. رئیس جمهور آمریکا نیز با اعتماد به تعهد پاکستان به امنیت هسته ای تصریح کرد که پاکستان به طور کامل با جامعه بین المللی در زمینه ایمنی هسته ای و مسائل امنیتی همکاری لازم را دارد. همچنین در تاریخ 24 اکتبر 2013 رئیس جمهور آمریکا از تعامل سازنده پاکستان با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و اجلاس امنیت هسته ای تقدیر کرد.
در واقع بی بی سی تلاش می کند ضمن ایجاد اختلاف بین پاکستان و عربستان؛ دستیابی به سلاح هسته ای عربستان را در مقابل برنامه های اتمی ایران قرار دهد و این تصور را بوجود دارد که دو کشور درگیر یک رقابت تسلیحاتی هسته ای هستند و عربستان سعودی ممکن است زودتر از ایران به این سلاح دسترسی پیدا کند.
معادلات سیاسی در منطقه خاورمیانه در حال حاضر بسیار پیچیده شده است. از منظری کوتاه،‌ با توجه به اینکه در روابط عربستان و آمریکا تنش هایی ایجاد شده است، از جمله ابراز ناامیدی عربستان از روند پیروزی و پیشرفت فعالیت های همه جانبه مخالفان‌(تروریستها) در سوریه در مقابل دولت بشار اسد، رهبری کودتای مصر توسط ایالات متحده و حذف نقش عربستان در حمایت از دولت مصر و گروه اخوان مسلمین (ترس پادشاهان از ایجاد درگیری در عربستان)،‌ عدم قبول عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل از سوی عربستان به نشانه اعتراض به غرب و در ادامه مواضع مستقل عربستان سعودی در مورد مسائل مختلف بین المللی ((همچنین آمریکا خواهان افزایش قدرت عربها به خصوص عربستان نیست و عربستان نیز از ایجاد برخی روابط بین ایران و آمریکا ناراضی است))؛‌ و از سوی دیگر درحالی که ایران نقشی فعال تر را در عرصه جهانی به نمایش گذاشته و در صدد انجام مذاکرات جدی برای حل و فصل در بن بست هسته ای است و پاکستان هم با جهت توسعه سیاسی و اقتصادی، به دنبال دریافت حمایت های مالی از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای تامین بودجه پروژه های زیربنایی اش می باشد و دولت جدید پاکستان رویکردی اقتصادی را مورد توجه قرار داده است،‌ به نظر می رسد غرب در حال فشار به صورت همزمان بر روی این سه کشور اسلامی است.
با وجود اینکه مشکلاتی بین دیدگاه ها،‌ نظرات و عقاید ایران،‌ عربستان و پاکستان وجود دارد، اما ‌ایجاد اختلاف و تنش در بین این سه کشور مطرح بزرگ اسلامی در عوض همزیستی مسالمت آمیز بین اقشار مختلف مسلمان و وحدت مسلمین،‌ از پروژه های جاری غرب علیه جهان اسلام است. به نظر می رسد بروز درگیری های بیشتر و حتی جنگ بین شیعه و سنی از مهمترین اهداف کشورهای غربی به خصوص صهیونیستها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.