افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

نقش دستگاه‌های اطلاعاتی و شرکت‌های داروسازی آمریکا در قاچاق موارد مخدر افغانستان

کارشناس آمریکایی گفت دستگاه‌های اطلاعاتی و شرکت‌های داروسازی آمریکا در شبکه قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش ایفا می‌کنند.

به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، اسکات ریکارد تحلیلگر سابق دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گفتگو با این شبکه از فلوریدا گفت: دوازده سال از حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان سپری می‌شود. حالا دیگر زمان آن فرارسیده است که خود افغان ها برای تامین امنیت کشورشان اقدام کنند. اینکه حالا بازهم از آمریکا خواسته شود در تامین امنیت این کشور مشارکت داشته باشد، درخواستی غیرمنطقی است. وزارت امورخارجه آمریکا پروژه های بزرگی را در این کشور اجرا می‌کند. افغانستان با جمعیت سی میلیون نفری ، کشوری بسیار فقیر است.


 متوسط درامد برای افغان‌ها پانصد تا ششصد دلار در سال است اما برای کسانی که به کشت خشخاش مشغول هستند این درامد سالانه حدود ده هزار دلار است.یکی از منابع اصلی برای ارز در افغانستان، تجارت مواد مخدر در این کشور است. امسال تولید خشخاش در افغانستان رشد چشمگیری داشته است. تجارت خشخاش برای افغانستان بسیار مهم است. قیمت هر کیلو هروئین حدود چهار میلیون دلار است. این رقم بسیار زیاد است.


 این مبالغ برای چرخش اقتصادی افغانستان بسیار اهمیت دارد. شصت تا هفتاد درصد خشخاش تولید شده در جهان محصول افغانستان است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به شدت در این حوزه فعال است. پول کلانی در این مسیر جابجا می شود. کشاورزان افغان که به کشت خشخاش مشغول هستند پول اندکی نصیبشان می‌شود و پول اصلی نصیب واسطه‌ها می‌شود. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در بازار قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش دارند. شرکت‌های داروسازی آمریکا از این تجارت کلان سود می‌برند. ارزش  تجارت شرکت های داروسازی آمریکا، یک تریلیون دلار است و طبیعی است این شرکتها بخواهند به بخش تولید خشخاش در افغانستان برای تامین منافع خود توجه داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.