افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

چرا عبدالرسول سیاف اکنون مهره امریکایی ها شده است؟

در حال حاضر عبدالرسول سیاف شدیداً مورد اعتماد واشنگتن است و اعتبار زیادی در کاخ سفید کسب کرده است. وی یکی از حامیان اصلی مذاکرات امنیتی با امریکایی هاست و می توان گفت اگر دولت کرزی اکنون با پیمان امنیتی دوجانبه با امریکا مخالفتی ندارد، به دلیل نفوذ بیش از حد سیاف می باشد.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از USA Today، زمانی سیاستمداران کاخ سفید ادعا می کردند که هدف از حمله به افغانستان، از بین بردن "تروریسم" و کشتن "اوسامه بن لادن" است. 12 سال حضور نظامی در افغانستان، کشتن هزاران غیر نظامی به بهانه جنگ با دست اندرکاران حمله تروریستی 11 سپتامبر، شعار همیشگی مقامات امریکایی برای حضور در افغانستان بود، اما اکنون چه تغییری در سیاست های کاخ سفید رخ داده که "عبدالرسول سیاف" مربی و آموزگار "اوسامه بن لادن" و همقطارانش از جمله "خالد شیخ محمد"، کاندید محبوب امریکایی ها شده است.
عبدالرسول سیاف، مجاهد سابق و سیاستمدار کنونی، خود ادعا کرده است که هدف وی از ورود به عرصه انتخابات، تغییر نظامی سیاسی و خدمت به ملت افغانستان است و باتوجه به پیش زمینه های فکری و اعتقادی که داشته و دارد، چگونه این مهره اکنون توسط امریکایی ها در این بازه زمانی حساس تایید شده (عقب نشینی سال 2014 ) و وی را به عنوان چهره مثبت در میان کاندیدا معرفی می کنند؟
بر اساس گزارشات معتبر تاریخی، از آغاز دهه 1980تا کنون، تفکر احداث کمپ های اموزشی شبه نظامیان در افغانستان و پاکستان، توسط همین عبدالرسول سیاف شکل گرفت، موضوعی که اکنون در منطقه تبدیل به یک بحران غیر قابل حل شده است.
عبدالرسول سیاف همان کسی بود که بن لادن را از سودان به افغانستان اورد، اگر بن لادن هدف اصلی امریکایی ها در افغانستان بود پس چرا اکنون از مربی وی حمایت می کنند؟
پیتر برگن امریکایی، کارشناس افغانستان در موسسه مطالعاتی New America Foundation و نویسنده کتاب های مختلف در موضوع القاعده هم اعتقاد دارد، سیاف یک سیاستمدار مشروع و قانونی افغانستان است و حتی رابطه وی با القاعده را هم تکذیب می کند.
به اعتقاد "کیت کلارک"، کارشناس افغان، در حال حاضر عبدالرسول سیاف شدیداً مورد اعتماد واشنگتن است و اعتبار زیادی در کاخ سفید کسب کرده است. وی یکی از حامیان اصلی مذاکرات امنیتی با امریکایی هاست و می توان گفت اگر دولت کرزی اکنون با پیمان امنیتی دوجانبه با امریکا مخالفتی ندارد، به دلیل نفوذ بیش از حد سیاف می باشد.
به اعتقاد کلارک، چیزی که در حال حاضر در افغانستان عجیب به نظر می رسد، این است که بسیاری از دیپلمات ها و نظامیان امریکایی از عبدالرسول سیاف به عنوان چهره موثر و مفید در عرصه سیاست افغانستان یاد می کنند.
اما پیتر برگن اعتقاد دارد برای واشنگتن شرایط کنونی افراد در افغانستان اهمیت دارد و گذشته افراد هرچه بوده برای انها تمام شده و آنها را به تاریخ می سپارند.
"مایکل او هایلون" کارشناس افغانستان نیز بر این باور است که مسلماً نمی توان از نقش عبدالرسول سیاف در پرونده بن لادن چشم پوشی کرد، اما چیزی که اکنون بیشتر مورد توجه است، اقدامات کنونی وی می باشد که همسو با اهداف امریکاست است.
سیاف نام یکی از گروه های شورشی اسلامی در فیلیپین نیز می باشد، ابو سیاف فرماندهی این گروه را به عهده دارد و هدف انها مبارزه با مسیحیت در فیلیپین و ایجاد دولت اسلامی در جنوب این کشور است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.