افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

سفیر آمریکا در کابل: فساد ادارای یک موضوع مهم برای رئیس جمهور آینده است

سفیر آمریکا در کابل با بیان اینکه فساد اداری تهدیدی برای پیشرفت افغانستان است، اظهار داشت: فساد یک موضوع مهم برای رییس جمهور آینده این کشور است و رأی دهندگان نیز از کاندیدان ریاست جمهوری توقع دارند که به این موضوع بپردازد.

 «جیمز کنینگهم» در مقاله ای که به آژانس خبری پژواک ارسال کرده نوشته است که افغانستان پس از سالها جنگ، دوباره به زندگی بازگشته و تغییرات به وجود آمده طی ١٢ سال گذشته، قابل ملاحظه می باشد؛ شهروندان افغان در سراسر این کشور خواست ها و توقعات بیشتری از حکومت شان دارند.
 وی درمقاله خود نوشته است: طوریکه افغانستان به پیشرفت خود ادامه میدهد؛ اما فساد اداری پیشرفت این کشور را تهدید می کند، فساد اداری یک موضوع مهم برای رییس جمهور آیندۀ افغانستان خواهد بود و رای دهندگان،از کاندیدان ریاست جمهوری توقع خواهند داشت تا به این موضوع بپردازند.
در این مقاله آمده است که شرکای بین المللی افغانستان نیز از اقدام واقعی در این راستا استقبال خواهند کرد؛ چناچه پیشرفت های محسوس در راه مبارزه با فساد اداری، برای حفظ حمایت بین المللی از افغانستان در سال های آینده، مهم دانسته میشود.
 سفیر گفته است: همه کشورها به شمول کشور خودم آمریکا با چالش فساد اداری مواجه هستیم، ما در زمینه مبارزه با فساد اداری تجارب ارزشمندی کسب نموده ایم، برای مبارزه با فساد در فعالیت خود و تطبیق برنامه های امریکا در افغانستان تلاش های گسترده می نماییم؛ اما در این تلاشها همیشه موفق نبوده ایم، ولی برای شناسایی و جلوگیری از فساد اداری، سخت کوشا می باشیم.
وی درادامه نوشته است که به همین ترتیب، آمریکایی ها با شرکای افغان خود کار نموده اند تا کسب اطمینان نمایند که بازسازی خدمات اجتماعی افغانستان، زیربنا و ارگان های حکومتی افغانستان، با ایجاد میکانیزم های پایدار برای بهبود حسابدهی و شفافیت، توأم می باشند.
 در بخشی ازاین مقاله به پیشرفت های به وجود آمده در افغانستان اشاره شده و آمده است که رهبران افغانستان در حال حاضر، ابزار با ارزشی در اختیار دارند که عبارت است از پرداخت معاشات به صورت الکترونیکی، اصلاحات خدمات مُلکی، حسابدهی نهادهای مالی، آموزش څارنوالان و قُضات، نظارت جامعۀ مدنی و آزادی مطبوعات که با استفاده از آنها میتوانند حکومتداری موثرتر و شفافتر را در همۀ سطوح ارتقاء بخشند؛ لازم است که افغان ها از این ابزار استفاده نموده و در صدد ایجاد سایر ابزارها باشند. 
 سفیرامریکا درمقالۀ خود، با ذکر اینکه تاثیرات فساد اداری؛ ارتباط مستقیم با ثبات اقتصادی آیندۀ افغانستان دارد، گفته است که به منظور ادامۀ پیشرفت های ١٢ سال گذشته، افغانستان نیاز به جلب سرمایه گذاری بیشتر از منابع داخلی و خارجی دارد.
همچنان فرصت های سرمایه گذاری عالی وجود دارد تا صنعت را گسترش دهد، منابع طبیعی را انکشاف دهد، تجارت را افزایش دهد و زیربناها را بهبود بخشد؛ جلب سرمایه گذاران، نیازمند یک محیط تجارتی شفاف و مفید نیز میباشد.
وی در این مقاله افزوده است که براساس معیار بانک جهانی، در حال حاضر افغانستان در رده ١٦٨ از ١٨٥کشور جهان در زمینۀ فراهم نمودن "سهولت انجام کسب و کار" قرار دارد؛ این بدین معنی است که ١٦٧کشور دارای سهولت های بهتر برای سرمایه گذاری، نسبت به افغانستان می باشند.
 اگر قرار باشد که ظرفیت اقتصادی افغانستان گسترش یابد، حکومت افغانستان باید اصلاحاتی را روی دست بگیرد تا اعتماد سرمایه گذاران را جلب نموده و سکتور تجاری افغانستان را تشویق نماید.
 به باور سفیرامریکا، این اصلاحات را ایجاد قوانین مناسب در مطابقت با استانداردهای بین المللی که متضمن تطبیق قراردادهای معتبر باشد، حل منازعات از طریق نورم های بین المللی با استفاده از حاکمیت قانون، احترام به حق مالکیت، ایجاد فضای شفاف و قابل پیش بینی برای شرکت های افغانی و بین المللی و آوردن اصلاحات مهم مالی و اقتصادی احتوا می کند.
همۀ این اقدامات ضروری است تا حکومت به کسب سرمایه گذاری تجارت نایل آید که افغانستان برای ساختن آینده اش نیاز دارد.   
 درادامۀ این مقاله همچنان گفته شده است که رسیدن به این مامول، برای هر کشور در حال توسعه، امر ساده نیست؛ اما افغانستان حمایت قابل ملاحظه ای داشته است و برنامه های تمویل کنندگان بین المللی برای کمک به افغانستان، همچنان که این کشور در زمینه ارتقای سطح شفافیت و جلوگیری از فساد تلاش مینماید، ادامه خواهد یافت.
سفیر در قسمتی از مقالۀ خود، کارهای انجام شده درافغانستان را عالی عنوان کرده به طور نمونه از سیستم های جدید شفاف و مبتنی بر شایسته سالاری در استخدام مسئولین عامه، تقرری برمبنای شایستگی، نه برمبنای ضوابط و روابط  یاد کرده است.
همچنان گفته شده است که وزارت معادن، تقریباً همۀ قراردادهای معادن را در وب سایت این وزارت نشر نموده است، شاروالی کابل که بزرگترین شاروالی در افغانستان است، پروسه های موثری را در زمینه هایی همچون صدور جواز ساخت و ساز، روی دست گرفته است.
در سکتورهای کلیدی مانند جمع آوری مالیات و عوارض گمرکی، افغانستان روند کار را مدرنیزه ساخته و سطح موثریت آنرا ارتقا می بخشد؛ اما به کارهای بیشتری نیاز است که انجام شود. 
 در این مقاله، اظهار امیدواری شده که تغییر پایدار، زمانی رونما خواهد شد که مردم افغانستان بطور فزاینده خواستار حکومت کارا، شفاف و پاسخگو باشد؛ رسانه ها در راستای برجسته ساختن فساد اداری به عنوان یک موضوع مهم برای آیندۀ افغانستان، نقش مهمی را بازی می نمایند.
همچنان گفته شده است که  کاهش فساد در همۀ سطوح، بافت جامعۀ افغانستان را همچنانکه با فشار انتقال و تحولات و انکشافات بیشتر مواجه میشود، محکمتر میسازد؛ این مهم است که حکومت افغانستان و اقتصاد را از طریق کاهش محدودیت های وسیع ناشی از فساد اداری، کارا و ثمربخش بسازد.

سفیرامریکا درکابل، در خاتمۀ این مقاله نگاشته است که ایالات متحدۀامریکا، دوشادوش افغانستان درحالی که مردم افغانستان برای تغییر و اصلاحات ضروری تلاش می ورزند، خواهد ایستاد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.