افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

افغانستان من

اخبار مربوط به افغانستان

تصمیم دولت پاکستان مبنی بر مذاکره با طالبان

مصاحبه با افضل خان لالا، یکی از رهبران پشتونهاو وزیر سابق دولت مرکزی پاکستان

س/موضوع گفتگوی دولت پاکستان با طالبان اینکشور را که در کنفرانس همه حزبی اتخاذ شده و طالبان نیز از این تصمیم استقبال کرده است را چگونه ارزیابی می کنید ؟
ج/ اگر در کشوری مردم از حق و حقوق خود محروم باشند،باید برای بدست آوردن حق خود تلاش کنند و این حق مسلم مردم محروم است. اما هیچ وقت در یک کشور، دو قدرت مستقل نمی تواند وجود داشته باشد ، همچنین در یک کشور دو قدرت مستقل هم نمی توانندمذاکره انجام دهند .دو کشور مستقل می توانند باهم گفتگو و مذاکره کنند اما در یک کشور دو قدرت و دولت نمی تواند وجود داشته باشد .اگرچه همه در این زمینه نظر مشترکی دارند که اگر مسئله ای را می توان با گفتگو حل کرد نیازی به اعمال قدرت نیست ولی باید دید که در این زمینه چه اقداماتی انجام می شود .
س/دولت پاکستان بدون شرط به طالبان پیشنهاد مذاکره داده و طالبان نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است و گفته میشود که برخی از رهبران طالبان اعلام کرده اند که دولت باید همه زندانیان طالبان را ازاد و به خانوادهای کشته شدگان پول بدهد و مخالف انها عملیات نظامی و حملات هواپیمای بدون خلبان را متوقف کند ،این در حالیست که از سوی دولت، هیچ نوع شرطی مطرح نشده است. در این رابطه چه نظری دارید ؟
ج/موضوع همین است که ایا شرایط طالبان بعنوان شهروند یا بعنوان یک قدرت مستقل مطرح می شود؟ اگر این شرایط بعنوان شهروند باشد، این وظیفه هر دولتی است که به انها رسیدگی کند اما اگر این شرایط بعنوان قدرت مستقل باشد ، دیگر قابل قبول نیست .
س/طالبان نیز حدود سی ، چهل هزار شهروند و نظامی را کشته ، اگر قرار باشد با آنها مذاکره صورت بگیرد ، پاسخ این سی ، چهل هزار نفر را چه کسی خواهد داد ؟
ج/اگر قرار است مذاکراتی صورت بگیرد باید این موضوع مطرح شود؛چون اگر یک طرف شرایط خود را مطرح می کند و خواهان غرامت است و خواسته های طرف دیگر براورده نشود ، مذاکرات پیش نخواهد رفت .لذا باید منتظر باشیم که در مذاکرات چه چیزی پیش می اید .
س/مافیاهای قدرت که در پاکستان بوجود امده مثلا همین مافیای قدرت طالبان، اگر دولت تسلیم این مافیا شود یا در کراچی که عملیات هدفمند اغاز شده و یک شخص به اتهام قتل دو پلیس دستگیر شده است که در قبال ان متحده قومی مومنت واکنش شدیدی نشان داده ، چند نفر کشته و خسارت زیادی وارد شده است ، تاوقتیکه این تسلیم شدن دولت وجود داشته باشد ، شما اینده پاکستان را چگونه پیش بینی می کنید ؟
ج/اگر دولت نتواند اعمال قدرت کند حق حاکمیت را از دست می دهد .اما باید منتظر باشیم که ضد مافیاهای قدرت، دولت چه اقداماتی را انجام می دهد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.